پست‌ها

نمایش پست‌ها از مه, ۲۰۰۹

شماره ی جدید EUROD

یکشنبه دهم خرداد ماه 1388 شماره ی جدید مجله ی اروپایی آموزش الکترونیکی، باز و از راه دور (EUROD) منتشر شده است. برای دیدن مقاله های این شماره می توانید به این لینک سری بزنید. این مجله منبع باز است و کلیه مقاله ها به صورت تمام متن در دسترس قرار می گیرد. می توانید آدرس ایمیل خودتان را در سایت آن ها ثبت کنید تا هر وقت شماره ی جدید منتشر شد شما را مطلع کنند.

گفتمان ما: کوچک ها از بزرگتر ها یاد می گیرند

چهارشنبه ششم خرداد 1388 اگر اهل ورزش یا اخبار باشید حتماً در جریان حاشیه های مربوط به فوتبال قرار گرفته اید. اینکه چرا باید کسانی که قاعدتاً الگوهای جامعه هستند به طور علنی به شیوه ای با یکدیگر سخن بگویند که اگر فرزندانشان در منزل و یا درخلوت با آن شیوه تعامل کنند مورد سرزنش قرار می گیرند، جای تأمل دارد. انیکه چرا در ورزشگاه آزادی در حضور ده ها هزار نفر به سرمربی تیم ملی است فحاشی علنی می شود؟ و چرا همین مربی بعد به طور علنی دیگران را تحقیر می کند و البته ده ها مثال دیگر، باید ذهن مسئولان فرهنگی و اجتماعی جامعه را به خود مشغول کند. به نظر من تحلیل گفتمان های افراد شاخص اعم از هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و ........ نشان دهنده وضعیت اسف بار جامعه و فرهنگ ما در این زمینه است. لینک ها و مطالب زیر را هم در همین ارتباط می توانید مشاهده کنید و بعد قضاوت کنید که اگر کوچک های جامعه نتوانند با هم تعامل و گفتمان سازنده ای داشته باشند زیاد نمی شود به آن ها خرده گرفت!! نیم نگاهی به بزرگترها و الگوها جامعه دلیل آن را نشان می دهد: - كسي كه اين حرف را زده بگوييد هنوز براي در افتادن با ؟؟؟ كوچك ا

آموخته های من!!

شنبه دوم خرداد ماه 1388 این آموخته ها را هم دوستی از طریق ایمیل از راه دور برایم فرستاده. بسیاری از آن ها ویژگی های انسان سالم از دیدگاه روان شناسی است: - من آموختم که باید بدون توجه به مردم، آنچه درست است انجام دهم ! - من آموختم که هنوز خیلی چیزهاست که باید یاد بگیرم ! - من آموختم که برای رسیدن به جواب درست ، باید درست بپرسم ! من آموختم که افسـوس گذشتـه و تــرس از آینـده دزدهای دوقلــویی هستند که لـذت لحظه حـال را از ما می دزدند ! - من آموختم که هیچ گاه برای بهتر شدن دیر نیست ! - من آموختم که گــاهی اوقات سکــوت بیشتـر از نصیحت طرف مقابل را آرام می کند! - من آموختم که نمی توانم از دیگــران انتـظار داشتـه باشم که مشکلات مرا حل کنند ! - من آموختم که هر کاری را که واقعـا" از تـه دل دوست داشتـه باشم ‘ درست ‘ انجام دهم ! - من آموختم که گـاهی اوقات حیوانـات بهتر از آدمها می توانند یک نفـر را خوشحال کنند! - من آموختم که خوب بودن هیچ هزینه ای ندارد ! - من آموختم که دوست واقعی خریدنی نیست ، ..... باید آنرا پیدا کرد ! - من آموختم که عشق سرمایه عظیمی است که هر کسی و هر دلی آن را ندارد !!!

خالصانه ترین راه اظهار عشق

شنبه دوم خرداد ماه 1388 خیلی ها معتقدند صادقانه ترین راه عشق ورزی و اظهار وفاداری آن است که در عمل و در سخت ترین لحظات زندگی تقدیم و نثار معشوق شود. خیلی ها هم به ظواهر اظهار عشق و محبت دلمشغولند. داستان زیر را بخوانید. از اولین نوع عشق ورزیدن و بسیار جذاب است: یک روز آموزگار از دانش آموزانی که در کلاس بودند پرسید آیا میتوانید راهی غیر تکراری برای ابراز عشق ، بیان کنید؟ برخی ازدانش آموزان گفتند با بخشیدن عشقشان را معنا می کنند. برخی «دادن گل و هدیه» و «حرف های دلنشین» را راه بیان عشق عنوان کردند. شماری دیگر هم گفتند «با هم بودن در تحمل رنجها ولذت بردن از خوشبختی» را راه بیان عشق می دانند. در آن بین، پسری برخاست و پیش از این که شیوه دلخواه خود را برای ابراز عشق بیان کند، داستان کوتاهی تعریف کرد: یک روز زن و شوهر جوانی که هر دو زیست شناس بودند طبق معمول برای تحقیق به جنگل رفتند. آنان وقتی به بالای تپّه رسیدند درجا میخکوب شدند. یک ببر بزرگ، جلوی زن و شوهر ایستاده و به آنان خیره شده بود. شوهر، تفنگ شکاری به همراه نداشت و دیگر راهی برای فرار نبود. رنگ صورت زن و شوهر پریده بود و در مقابل ببر

چگونه آدم ها را بشناسیم؟

شنبه دوم خرداد ماه 1388 حتما مفهوم فرافکنی به گوشتان خورده. شاید جمله زیر تعریف مناسبی برای آن باشد: آدم ها را از انچه درباره دیگران می گویند بهتر می توان شناخت تا از انچه درباره خود می گویند. .

کلاس مجازی

یکشنبه بیست هفتم اردیبهشت 1388 این چند روز مشغول طراحی وبلاگ جدیدی تحت عنوان « کلاس مجازی » هستم که ان شاء الله از سال تحصیلی آینده به طور اختصاصی برای پشتیبانی از تدریس و آموزش در کلاس های حضوری ام و بهبود یادگیری دانشجویان استفاده خواهم کرد. با راه اندازی وبلاگ جدید، وبلاگ «گذر عمر» فقط به مطالب و یادداشت های روزمره ای که از نامش انتظار می رود خواهد پرداخت و کلیه مطالب آموزشی و پژوهشی در وبلاگ « کلاس مجازی » ارائه خواهند شد.

بزرگترها از کوچک تر ها یاد بگیرند!

یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388 بزرگمهر حکیم معتقد بوده آدمی 5 خصلت را باید از کودکان بیاموزد: 1. همچون کودکان غم روزی نخورد 2. چو بیمار شود از عذاب ناله و گله نکند 3. چون طعامی داشته باشد با دیگران بخورد 4. چون نزاع کند در دل نگاه ندارد و زود آشتی کند 5. با اندک چیزی راضی و خشنود باشد

کسی شما را به دانشگاه بیرجند دعوت نکرده است!!

یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388 اخیراً به طور مکرر دانشجویان به من مراجعه می کنند و می گویند برای پیگیری خواسته ای به مسئولی مراجعه کرده ایم و پاسخ گرفته ایم که کسی برای شما دعوت نامه نفرستاده تا به دانشگاه بیرجند بیایید!! موضوع از منظر نحوۀ ارتباط وتعامل استاد یا مسئول با دانشجو اهمیت داشته و نیازمند توجه بیشتر است. ممکن است خواسته ی دانشجو بر حق نباشد (هر چند در یکی، دو مورد که به من مراجعه کرده اند به نظر می رسد حق با دانشجو است و ضعف و کمبود، نه در کمی امکانات بلکه در مدیریت نادرست است) ولی آیا این امر اجازه ی چنین پاسخی را به ما می دهد؟ فرض کنید به طور مثال دانشگاه اعلام کرده ما خوابگاه نداریم و دانشجو از این امر مطلع بوده است. آیا این امر این اجازه را به ما می دهد تا نتیجه بگیریم که او حق ندارد نگرانی خود را از این موضوع و حتی موضوعات دیگر به ما منتقل کند؟ نفس اینکه در دانشگاه که مکان خردورزی و رشد تفکر انتقادی است به جای بحث و گفتگو به تندی به دانشجو گفته شود: کسی برای شما کارت دعوت نفرستاده است!! و یا حتی او را متهم به شورش و توطئه و ... کنیم قابل توجه است. آیا در چنین دیالوگی

تفکرات غیر منطقی ما

چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1388 یکی از نظریات مطرح روان شناسی و مشاوره که به طور گسترده توسط بسیاری از روان شناسان مورد قبول واقع شده و برای حل مشکلات مراجعان استفاده می شود، نظریه الیس است. به طور کلی الیس معتقد بود، ریشه ی اضطراب و اختلالات عاطفی انسان و به طور کلی بسیاری از مشکلات انسان در طرز تفکر غیر منطقی یا غیر عقلانی او می باشد. الیس معتقد بود افرادی که دچار مشکلات روانی (خفیف تا شدید) هستند یازده تفکر نادرست و غیر منطقی دارند. مهم ترین وظیفه روان درمانگر نیز اصلاح این تفکرات در جلسات روان درمانی است. دانستن این تفکرات غیرعقلانی می تواند به ما کمک نماید تا در اصلاح آن ها بکوشیم. این تفکرات غلط عبارتند از: 1. اعتقاد به اینکه لازم و ضروری است که همه ی افراد جامعه او را دوست داشته باشند و تعظیم و تکریم نمایند. 2. اعتقاد به اینکه لازمه ی احساس ارزشمندی وجود حداکثر لیاقت، کمال و فعالیت شدید است. 3. اعتقاد به اینکه گروهی از مردم شرور، بد و بدذات هستند و باید به شدت تنبیه و مذمت شوند. 4. اعتقاد به اینکه اگر وقایع و حوادث آن طوری نباشد که او می خواهد، نهایت ناراحتی و بیچارگی به بار م

چاق ها و اضافه وزن دارها بخوانند و عبرت بگیرند!

دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388 یکی / دو روز شده که مسیر 7 کیلومتری خانه تا محل کار را با دوچرخه طی می کنم (رفت و برگشت 14 کیلومتر) و صد البته به مباحث مربوط به اضافه وزن حساس شده ام. این خبر را امروز دیدم که آنهایی که اضافه وزن دارند و یا خدای نکرده چاق هستند بخوانند و عبرت بگیرند!! خلاصه ی خبر این است که تحقیقات نشان داده که فقط در بریتانیا حدود 19 هزار نفر در سال اگر اضافه وزن نداشته باشند به انواع سرطان دچار نمی شوند. به عبارت ساده تر اضافه وزن مهم ترین دلیل ابتلا به سرطان است. لذا تا دیر نشده به دنبال کاهش وزن باشید! اولین گام هم محاسبه ی میزان اضافه وزن است. برای این کار شما می توانید در جدول ارائه شده در این لینک از میزان چاقی یا لاغری خودتان مطلع شوید. در سمت راست قد به متر داده شده در قسمت بالا هم وزن به کیلوگرم است. محل تلاقی این دو در منطقه ای در جدول قرار می گیرد که به رنگ خاصی مشخص شده است. اگر در ناحیه ای هستید که ok نوشته که مشکلی نیست! احتمالاً در ناحیه کرمی روشن هم که نخواهید بود!!! هر چه به سمت قرمزی بروید نشان دهنده ی خطر است و نیازمند توجه شما به خودتان! در ضمن یکی

احترام به هنجارها و مقررات

یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388 در ایران اگر به جوانی (البته در مورد بزرگترها هم صادق است!) بگویند که به طور مثال این مکان (اعم از مدرسه، دانشگاه، اداره، بیمارستان و ....) مقررات خاصی دارد، به طور مثال نپوشیدن شلوار لی، و شما باید به آن احترام بگذارید، ممکن است ناراحت شود و کلی سروصدا راه بیندازد. اما واقعیت این است که در هر جای کره ی زمین که زندگی کنیم معیارهایی برای رفتار و گفتار وجود دارد که از افرادی که در آن جامعه زندگی می کنند درخواست می شود به آن پایبند باشند. این را نوشتم تا به شما پیشنهاد کنم این خبر را بخوانید. داستان مربوط به نوجوانی است که قرار است در 25 ماه می (چیزی حدود 15 روز دیگر) فارغ التحصیل شود اما چون مقررات مدرسه اش را رعایت نکرده، به حالت تعلیق درآمده. مقررات را هم برایتان می نویسم: در مدرسه ی این آقا پسر شنیدن موسیقی پاپ، رقص، دست در دست انداختن و بوسیدن و... غیرقانونی است. ( اشتباه نکنید مدرسه در ایران نیست در ایالت اوهایو آمریکا است). این آقا پسر هم علی رغم تذکر مدرسه به جشن رقص دوست دخترش در روز تعطیل و در مدرسه ای که این موارد ممنوع نیست رفته است!! تازه مدیر مدرسه

مصاحبه با خدا

شنبه نوزدهم اردیبهشت 1388 حتماً این لینک را ببینید. فردی با خدا مصاحبه می کند و خدا پاسخ می دهد. متن انگلیسی است ان شاء الله در اولین فرصت ترجمه ی آن را خواهم نوشت.

خواستید سفر برید یادتان نرود که .....

چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت 1388 - داشتن برنامه قبل از حرکت - داشتن چادر بادوام - نت برداری یا همان خاطره نویسی (به بعد موکول نکنید، یادتان می رود!) - مطالعه ی جاذبه های گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی - گم شدید ویا حتی قبل از گم شدن، خجالت نکشید سؤال کنید. بزرگی می گفت: از راهنمایی خواستن و پرسیدن مسیر راه خجالت نکشید: قدیم می گفته اند: آدم از سراغ به عراق می رود!!

پیام کوتاه، پیامک و آموزش از طریق تلفن همراه

چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت 1388 فرستادن پیامک یا پیام کوتاه یا همان SMS در ایران و دنیا خیلی رایج است. آمار زیر نشان دهنده ی همه گیر بودن این پدیده است. در ایران نیا روزی 27 میلیون پیام کوتاه و بلوتوث فرستاده می شود که 70 درصد آن هجو، طنز عامیانه و متون و تصاویر غیر اخلاقی است. در چین حدود سه هزار پلیس اینترنتی وجود دارد که خلاف های شکبه اینترنت را بررسی می کنند و اگر کسی پیام کوتاه غیراخلاقی بفرستد 200 دلار جریمه دارد. در دنیا هم روزی دو تریلیون پیامک رد و بدل می شود! رکورد هم در اختیار آمریکا است با روزی 618 میلیون (هر ساعت 42 میلیون). یکی از بخش های آموزش و یادگیری الکترونیکی، یادگیری از طریق موبایل است که متأسفانه ما آن را جدی نمی گیریم.

آموزش الکترونیکی دانشگاه بیرجند

سه شنبه پانزدهم اردیبهشت 1388 امروز در شورای آموزشی دانشگاه درخواستی را که مدتی پیش ارائه کرده بودم تا در مورد وضعیت آموزش الکترونیکی دانشگاه تصمیم گیری شود مطرح شد. هم دکتر خطیب معاون آموزشی و هم دکتر هاشمی معاون پژوهشی دانشگاه که در جلسه حضور داشتند حمایت کردند و نهایتاً مقرر شد که موضوع با نظر مثبت به جلسه ی هیأت رئیسه دانشگاه فرستاده شود تا فعلاً مسئولی برای آن انتخاب شود تا هم آئین نامه های مربوطه را تهیه کند و هم در چارت اصلی دانشگاه پست رسمی برای آموزش الکترونیکی دیده شود. در این نیم سال تجربۀ ادارۀ یک دوره ی الکترونیکی را برای اولین بار داشتم واقعاً برخلاف تصور که ممکن است بعضی ها داشته باشند برگزاری دوره های الکترونیکی نیاز به وقت و صرف انرژی بیشتری از کلاس های سنتی (حداقل در شروع دوره) دارد. ان شاء الله ارزیابی این دوره را پس از اتمام ترم گزارش خواهم کرد. .

دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی بخوانند

سه شنبه پانزدهم اردیبهشت 1388 دانشجویان ارشدی که معدل بالای 17 و حداقل دو مقاله علمی پژوهشی یا ISI چاپ شده (صرف نظر از ترتیب نام نویسندگان) داشته باشند می توانند از مزایای دانشجویان نخبه استفاده نموده و بدون کنکور وارد دوره ی دکتری دانشگاه محل تحصیل شوند. این دانشجویان می توانند تا حداکثر یک سال بعد از دفاع از پایان نامه در صورت داشتن شرایط از آئین نامه ی مذکور استفاده نمایند. با توجه به اینکه تأسیس دوره ی دکتری روان شناسی تربیتی در دستور کار گروه می باشد، دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی از همین حالا باید به فکر باشند و طوری کار کنند که بتوانند از مزایای این آئین نامه استفاده کنند. لازمه ی این کار هم انتخاب یک موضوع خوب برای پایان نامه است، موضوعی که قابلیت تبدیل به دو مقاله ی پژوهشی را داشته باشد. .

اخلاق علمی

شنبه دوازده اردیبهشت 1388 یکی از دانشجویان به وسیله ی ایمیل موضوعی مطرح کرده و مشورتی خواسته بود که در نوع خودش جالبه! نوشته به دانشگاه آزاد برای کار (حق التدریسی) مراجعه کرده ولی پاسخ شنیده که نیازی به حق التدریس ندارند اما اگر ایشان حاضر باشد کار پژوهشی و مقاله بنویسد به شرط اینکه اسم اساتید دانشگاه آزاد نام نویسنده اصلی باشد از ایشان حمایت مالی می کنند!! سال ها پیش وقتی اولین مقاله تز دکتری ام را در دانشگاه یورک انگلیس آماده می کردم و به رسم ادب و البته عادت ایرانی نام استاد راهنما را اول نوشتم ایشان گفت کار را تو انجام داده ای چرا اسم من را ابتدا نوشته ای؟! بر اساس اخلاق حرفه ای باید کسی که کار اصلی را انجام داده نفر اول باشد و......... حال نمی دانم چه عنوانی را می توان روی این درخواست دانشگاه آزاد گذاشت. ان شاء الله که خطای موردی باشد نه سیستماتیک!! وقتی در عمل به آنچه اخلاق در حیطه کارهای علمی نامیده می شود معتقد نباشیم چه انتظاری داریم دانشجویان ما که در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی هستند خطا نکنند و فعل غیر اخلاقی (از همه نوعش) انجام ندهند؟ وقتی برای آن ها از نظم و انظباط و پشتک