پست‌ها

نمایش پست‌ها از ژوئیه, ۲۰۱۰

آیا ارزش پژوهش در عدد و رقم است؟

پنجشنبه 31 تیر 1389 سوال زیر را یکی از دانشجویان از طریق رایانامه فرستاده و به طورمکرر از سوی سایر دانشجویان هم مطرح می شود: با سلام، آيا يك پايان نامه كارشناسي ارشد تنها زماني داراي ارزش است كه كمي و حاوي اعداد و ارقام باشد و اگر تنها كيفي بود از ارزش آن كاسته مي شود؟  این تصور غلط وجود دارد که ارزش یک کار علمی، به وجود تعدادی عدد و جدول و نمودار است. البته شاید این تصور از تفاوت نگرش به علم و روش علمی و رویکرد غالب آن ایجاد شده باشد، رویکردی که معتقد است هر کار علمی، فقط و فقط با آزمون فرضیه بر اساس بررسی اطلاعات روی گروه کمی از اعضا جامعه ی هدف، و تعمیم آن به کمک روش های آماری، به دست می آید. در صورتی که در تاریخ علم، بسیاری از نظریه ها و کشفیات مهم  بر مبنای پژوهش های کمی انجام نشده، بلکه به وسیله روش های کیفی و مطالعات موردی بوده است. به طور مثال می توان به نظریه های اسکینر، واتسون، فروید و پیاژه، که با روش های غیر کمی و اکثراً به صورت مطالعه موردی انجام شده و صحت علمی آن ها در بسیاری از موارد مورد تأیید قرار گرفته، اشاره کرد. لذا، در حیطۀ علوم رفتاری و اجتماعی نه تنها انجام پژوهش

ضریب نفوذ اینترنت

پنجشنبه 31 تیر 1389 این خبر را که مصاحبه ای است با دکتر جلالی، از صاحب نظران برجسته ی فناوری اطلاعات، در مورد ضریب نفوذ اینترنت را بخوانید. عنوان خوبی برای آن گذاشته شده: در ایران اینترنت نداریم!! دلیل آن هم این است که در محاسبۀ ضریب نفوذ اینترنت، سرعت زیر 256 کیلوبیت اصولاً محاسبه نمی شود. این در حالی است که عمدۀ دسترسی به اینترنت در ایران با سیستم بسیار کهنۀ دایل آپ با سرعت حداکثر 56 کیلوبیت است و کمتر از یک درصد مردم به سرعت 128 کیلوبیت دسترسی دارند. فقط این نکته رو هم اضافه کنم که در کرۀ جنوبی متوسط سرعت دسترسی 98 درصد مردم، 5/14 مگابیت است!! تفاوت رو خودتون محاسبه کنید. چند وقت پیش نوشته بودم با اینکه به موضوع آموزش الکترونیکی علاقه مند هستم به دلایلی فعالیت های مربوط به آن را متوقف کرده ام. یکی از دلایل آن هم عدم وجود، و یا به طور صحیح تر، عدم تمایل به دراختیار گذاشتن، زیربناهای لازم برای توسعۀ فضای مجازی در ایران است. برای درک تفاوت کشورمان با سایر کشورها،  در این پیوند تعداد کاربران اینترنت و در این پیوند سرعت  و بهای دسترسی به اینترنت را ببنید. تفاوت از زمین تا آسمان است

جایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران

14 تيرماه 1389 مقاله جایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران در شماره جديد (تابستان 1389) مجله تحقيقات فرهنگي به چاپ رسيده است. در ابن مقاله وضعيت پرداختن به مقوله هويت ملي در اهداف نظام آموزشي ايران مورد بررسي قرار گرفته است. اين مقاله، از مقاله هاي جانبي پ‍ژوهش پايان نامه كارشناسي ارشد آقاي مهدي لقمان نيا، يكي از فعال ترين و متعهدترين دانشجويان كارشناسي ارشدم كه در حال حاضر خود از اساتيد دانشگاهي محسوب مي شود، در بررسي مولفه هاي هويت ملي ايران است. مقاله اصلي پايان نامه ايشان كه به معرفي مولفه هاي هويت ايران بر اساس روش بنيادبخشي نظريه پرداخته در حال آماده شدن است كه اميدوارم در سال جاري به چاپ برسد. براي مطالعه چكيده و دريافت پي دي اف مقاله مي توانيد به سايت فصلنامه تحقيقات فرهنگي مراجعه كنيد.