پست‌ها

نمایش پست‌ها از نوامبر, ۲۰۱۰

خلقیات ایرانی: قانون گریزی، نظم ناپذیری

4 آذر 1389 شب گذشته که برای خرید بیرون بودم، به خاطر ایام عید، خیابان ها کمی شلوغ بود. ماشینی می خواست از فرعی وارد اصلی بشه، و ماشین ها هم پشت چراغ قرمز صف بسته بودند. ترمز زدم تا ماشین بتونه وارد خیابان اصلی بشه. صدای بوق کر کنندۀ ماشین عقبی به اعتراض بلند شد. چرا راه دادی!! دیدم عجله داره. کمی به راست راندم تا بتونه رد بشه. کمی جلوتر، مادری با کودک خردسال اش می خواستند از خیابان رد شن. به آن ها هم رحم نکرد. ماشین را تا جلوی پای آن ها راند! یاد هفتۀ گذشته افتادم. رفته بودیم مشهد. بعضی جاها در مسیر، هموطنان مهربان!! با حرکت دورانی انگشت اشاره (به معنی چراغ ماشین پلیس)، حرکت دست از بالا به پایین (به معنی کم کردن سرعت)، زدن راه نمای سمت چپ (پلیس در سمت چپ است)، ..... و بالاخره چراغ دادن های مکرر، اعلام می کردند، باید مراقب بود که در جلو پلیس منتظر است. در یک لحظه فکر می کنی، عجب هموطنان مهربان، فداکار و باگذشتی داری! از هر دو حادثه بارها و بارها در روز اتفاق می افتد. ولی آیا واقعاً آن علامت های مکرر برای نشان دادن محبت و نشان فداکاری برای همنوع است؟! اگر بله چرا حاضر نیستیم چند ثانیه کم

کارگاه آموزشی روش های روان درمانی گروهی

3 آذر 1389 از مدتی قبل ضرورت آموزش شیوه های درمانی را برای مشاوران و روان شناسان استان احساس می کردم و بالاخره با همت یکی از همکاران دانشگاه که زحمت هماهنگی را کشیده اند، اولین همایش را تحت عنوان کارگاه آموزشی روش های روان درمانی گروهی از طریق مرکز مطالعات جوانان استان اعلام کردیم. هزینۀ همایش ممکن است به نظر تعدادی از همکاران بالا باشد که البته فقط به دلیل بالا بودن سطح دستمزد مدرس کارگاه است.

وبگاه اولین همایش ملی دوسالانۀ آسیب های اجتماعی ایران

3 آذر 1389 بالاخره بعد از فراز و نشیب چند هفته ای در مورد سایت همایش ملی دوسالانۀ آسیب های اجتماعی ایران، بالاخره امروز این سایت تا حدود زیادی با ملاک هایی که از قبل مد نظر داشتم فعال، و اولین مقاله را در محور طلاق دریافت و اعلام وصول کردیم. کلیۀ امور علمی همایش به طورالکترونیکی انجام خواهد شد. این مهم با همت یکی از همکاران متعهد و سخت کوش دانشگاه بیرجند مهندس خسروی انجام شده که باید از ایشان تشکر فراوان نمود.

تکیه گاه انسان ها

3 آذر 1389 عزیزی از طریق پیامک متن زیر را فرستاده که خواندنی است: آسمان به ابرها تکیه می کند، درخت ها به زمین و انسان ها به مهربانی های هم نوعان شان. این چند روز کمی کسالت داشتم. معمولاً وقتی مریض می شویم، قدر مهربانی ها را بیشتر می دانیم. کاش بتوانیم همیشه و در همه حال، سرمایه ای که در بیشتر موارد هزینه ای برای ما ندارد را هم از بقیه دریغ نکنیم و هم وقتی آن را دریافت می کنیم، قدرش را بدانیم.

طراحی ابزار سنجش مدیریت دانش در آموزش عالی

29 آبان 1389 هفتۀ گذشته استاد داور یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ برنامه ریزی درسی دانشگاه بودم. موضوع پایان نامه، طراحی ابزار سنجش مدیریت دانش در آموزش عالی و آزمون آن در دانشگاه بیرجند بود. دانشجوی ارائه کننده نیز از دانشجویان ورودی چهار سال قبل دانشگاه بود که با تأخیر زیاد کارش را ارائه می کرد. او در کلاس های درسی از دانشجویان فعال و برگزیده محسوب می شد. اما علی رغم انتظار زیاد، کار ضعیفی را ارائه کرد. هم متن ارائه شده و هم ارائۀ حضوری اش دارای اشکالاتی اساسی بود. یکی از دلایل ضعف کار، گسترده بودن موضوع و به عبارت دیگر انجام چند پژوهش در یک پژوهش بود. این پژوهش شامل 4 مرحله می شد: طراحی مدل، ساخت ابزار، اعتبار و روائی ابزار، بررسی وضعیت اساتید دانشگاه بیرجند بر اساس ابزار. پر واضح بود که با این گستردگی، عملاً انجام درست پژوهش از عهدۀ یک دانشجو در سطح کارشناسی ارشد خارج است. به همین دلیل، همۀ بخش های کار به نوعی دچار اشکال بود. حتی می توان گفت کاری در مورد بعضی از بخش های پایان نامه انجام نشده بود. اما شاید اگر دانشجوی فوق همانند حضور فعالش در کلاس، در ایام کار روی پایان نامه، ا

با تعطیلات مکرر، پیش به سوی پیشرفت!!

 29  آبان 1389 اگر قرار باشد در جامعه ای تغییری رخ دهد،  این تغییر  ابتدا باید در نخبگان و قشر فرهیختۀ جامعه نمود یابد. متأسفانه دورنمای تغییرات مثبت در جامعۀ ما رضایت بخش نیست. هیچ کس نمی تواند ادعا کند با تعطیلی و خوش گذرانی، ملت یا کشوری به پشرفت رسیده، که ما دومی آن باشیم. هر جا نمودی از پیشرفت و رفاه می بینیم، در پس آن کار، تلاش و کوشش است. اگر تلاش و کوشش در دانشگاه به عنوان سمبل فرهیختگان یک جامعه نمود نداشته باشد، نباید از سایر بخش های جامعه انتظار بهتری داشت. امروز تقریباً هیچ دانشجویی در دانشکده نبود!! به استثناء چند دانشجوی ارشد، تقریباً دانشجوی دیگری در محوطۀ دانشکده دیده نمی شد. به بهانۀ  تعطیلات بین اعیاد قربان تا غدیر، این هفته دانشجویان کلاس ها رو تعطیل کرده اند. حتی بعضی از آن ها هفتۀ گذشته  هم سر کلاس حاضر نشده بودند. با اینکه اکثر دانشجویان دانشگاه بیرجند از استان خراسان جنوبی و یا حداکثر  استان های خراسان هستند و بسیاری از آن ها هر هفته امکان رفتن به شهرهای شان را دارند، اما به بهانۀ عدم دیدار خانواده ها از ابتدای نیم سال تحصیلی، همه با هم کلاس ها را تعطیل کرده اند

پنجمین همایش کیفیت در نظام دانشگاهی

 29 آبان 1389 پنجمین همایش کیفیت در نظام دانشگاهی در اردیبهشت سال 90 در تهران برگزار می شود. فرصت ارائه مقاله تا پایان دی ماه 89 و اطلاعات تکمیلی از این پیوند قابل بازیابی است. البته جای خالی بعضی از انجمن های علمی مرتبط به موضوع مانند انجمن آموزش عالی ایران یا انجمن برنامه ریزی درسی ایران در فهرست برگزار کنندگان همایش به چشم می خوره.

علم کیلویی چند!!

24 آبان 1389 مقاله ای توسط یکی از دانشجویان فعال و سخت کوش که چند ماه قبل از پایان نامه اش به خوبی دفاع کرد، برای مجله ای فرستاده شده و با پاسخ عدم رعایت حجم!! اعلام عدم پذیرش شده است. این در حالی است که در دستورالعمل مجله فقط حداکثر صفحات مقاله مشخص شده. خودش به خوبی قضیه را در اینجا توضیح داده . برای سردبیر مجله ایمیلی ارسال کردم و گفتم کاش می گفتید موضوع مقاله با هدف مجله همخوانی ندارد. کاش با مقولۀ علم و فرهنگ، برخورد کیلویی و وزنی نمی کردیم و کمی از منطق و فکر سخن می گفتیم، و البته صدها کاش و آرزوی دیگر!! به راستی چه پاسخ و توجیهی را می توان عرضه کرد که انگیزۀ پژوهشگران جوانی که ماندن را بر رفتن ترجیح داده اند، برای کار علمی حفظ کرد؟!

جامعه روان شناسی در غم از دست دادن دکتر دادستان

تصویر
22 آبان 1389 امروز جامعۀ روان شناسان ایران در غم از دست دادن یکی از پرنفوذترین روان شناسان معاصر ایران، سوگوار شد. دکتر دادستان ( 1 - 2 ) امروز به دلیل سرطان در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت. او از معدود شاگردان ایرانی پیاژه بود که در گسترش روان شناسی تحولی و نظریۀ پیاژه در ایران نقش بسزایی داشت. افتخار شاگردی در دورۀ کارشناسی روان شناسی دانشگاه تهران بین سال های 68 تا 73 و لذت حضور در کلاس هایش، از خاطرات خوش دوران دانشگاهی است. هر چند به دلیل پایبندی زیاد ایشان به نظریۀ پیاژه، گاهی نوعی تعصب و عدم توجه به سایر نظریه ها و رویکردهای روان شناسی معاصر در کلاس های ایشان احساس می شد، اما بدون شک دکتر دادستان از تأثیرگذارترین روان شناسان اواخر دهۀ 20 ایران بودند که بسیاری از اساتید به نام روان شناسی امروز، از شاگردان ایشان محسوب می شوند. روحش شاد

فاصله شعار تا عمل در پیشرفت

22آبان 1389 ما ایرانی ها، همانند مردمان بسیاری از کشورهای در حال توسعه، معمولاً عادت داریم بیش از عمل، شعار بدهیم. گاهی اوقات هم فکر می کنیم خیلی کارها را با زور می توان انجام داد. ولی فاصلۀ حرف و شعار، تا عمل بسیار است. این روزها اگر به اخبار سیاسی و اقتصادی علاقه مند باشید، دعوای شدید امریکا با چین در حاشیه اجلاس سران 8 کشور صنعتی مرکز توجه قرار گرفته. جنگی اقتصادی است که از حوصلۀ این نوشتار خارج است. واقعاً جای بررسی دارد چگونه چین توانسته با جمعیتی بالای یک و نیم میلیارد، به چنین توانایی دست یابد که حتی ابرقدرت هایی مانند امریکا، نتوانند در موضوعات اقتصادی با آن رقابت کنند؟! اما چینی ها برای اینکه قدرت خود را به رخ آمریکا بکشند، شعار نمی دهند، عمل می می کنند. امروز اعلام کرده اند که توانسته اند در مدت 6 روز هتل 15 طبقه ای را بسازند ! آن هم نه یک هتل معمولی، بلکه هتلی که در مقابل زلزلۀ 9 ریشتری مقاوم است و در جریان ساخت آن کمترین ضایعات را داشته اند و هیچکس هم زخمی نشده است!! این را ساخته اند که به آمریکا بگویند با یک کشور سادۀ آسیایی که فقط شعار می دهد، روبرو نیستند. این پیشرفت ه

چیزی را که هرگز نداشته ای، هرگز از دست نخواهی داد

 21 آبان 1389 در بخش اخبار یاهو، این خبر نظرم را جلب کرد. دو سالمند کانادایی بیش از یازده میلیون دلار را از طریق بلیط بخت آزمایی برده و تقریباً همۀ این پول را به مراکز خیریه کمک کرده اند. البته شاید بیش از عمل شان، صحبت هایی که کرده اند جالب است. آن ها این پول را نوعی دردسر تلقی کرده  و در حالی که زن  تحت شیمی درمانی برای معالجۀ سرطان است، معتقدند آن ها همدیگر را دارند و این از پول مهم تر است. مرد گفته: چیزی را که هرگز نداشته ای، هرگز از دست نخواهی داد. گفته اند ما اهل سفر نیستیم، در روستا زندگی می کنیم و به آن  افتخار می کنیم. با پول نمی توان سلامت و شادی را خرید. آن ها سال ها به آرامی مقداری پول را از جوشکاری (شغل مرد) و خرده فروشی (شغل زن) ذخیره کرد ه اند و می خواهند با همین پول زندگی کنند. کاش ما هم بتوانیم چنین باور و  عملی در زندگی داشته باشیم.

مقایسه مهارت های اجتماعی و رفتارهای بازی کودکان بر مبنای سبک فرزند پروری والدین

21 آبان 1389 دومین جلسۀ دفاع روز دوشنبه هفتۀ گذشته مربوط به دفاع سولماز ظفررزاق نیا از پژوهش اش تحت عنوان«مقایسه مهارت های اجتماعی و رفتارهای بازی کودکان بر مبنای سبک فرزند پروری والدین» بود. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطۀ سبک تربیتی والدین با مهارت اجتماعی و نوع بازی بود. پژوهشگر با اجرای پرسشنامۀ سبک فرزند پروری بامریند در کلیۀ مهد کودک های شهر و روستاهای نزدیک بیرجند ، در هریک از سبک های فرزند پروری 10 کودک را شناسایی و به عنوان گروه های مورد بررسی انتخاب کرده بود. برای سنجش مهارت های اجتماعی از آزمون ماتسون و برای سنجش رفتارهای بازی کودکان از مقیاس مشاهدۀ بازی روبین استفاده شد. این مقیاس برای اولین بار از در ایران اجرا و مستلزم فیلم برداری از بازی کودکان در محیط طبیعی بود. نتایج نشان داد بین مهارت های اجتماعی و رفتارهای بازی کودکان بر اساس سه سبک مختلف فرزندپروری پدر تفاوت معناداری وجود دارد. این پژوهش از نظر ابزار به کار رفته و روش، جسارتی را طلب می کرد که خانم رزاق نیا آن را با همۀ مشکلات و سختی ها، به خوبی انجام دادند و البته در جلسۀ ارائۀ پایان نامه نیز به خوبی از کارشان دفاع

تأثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله بر افسردگی و خودکارآمدی دانشجویان

 21 آبان 1389 روز دوشنبۀ این هفته (17 / 8/ 1389) جلسات دفاع دو دانشجوی دیگر از دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، که هدایت پایان نامه های شان با من بود،برگزار شد. به دلیل مشغلۀ زیاد نتوانستم گزارش جلسات دفاع را بنویسم.  در جلسۀ اول، منصورۀ بهرامی گزارش پژوهش اش پیرامون تحت عنوان «تأثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله بر افسردگی و خودکارآمدی دانشجویان» را ارائه نمود. این پژوهش به شیوۀ نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شده بود. 30 دانشجوی دختر با نمرۀ افسردگی بین 17 تا 30، از بین 170 دانشجوی ساکن خوابگاه های دانشجویی دانشگاه بیرجند انتخاب  و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزینی شده اند. پرسشنامۀ افسردگی بک،   پرسشنامۀ حل مسئلۀ کسیدی و لانگ و از پرسشنامۀ خودکارآمدی عمومی شرر برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. گروه آزمایش طی 5 جلسۀ 2 ساعته تحت آموزش مهارت های حل مسئله قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون آماری t تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت میان گروه آزمایش و کنترل معنادار بوده و گروه آزمایش نسبت

همایش دوسالانۀ آسیب شناسی اجتماعی ایران

15 آبان 1389 اولین همایش دو سالانۀ آسیب شناسی اجتماعی ایران با سه محور پیشگیری، مداخله و توانمندسازی در فروردین سال 1390 به نمایندگی از سازمان بهزیستی کشور، توسط سازمان بهزیستی استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد. دبیرخانۀ علمی همایش در مرکز مطالعات جوانان و دبیرخانۀ اجرایی در سازمان بهزیستی استان مستقر است. امروز شروع فعالیت های همایش با انجام مصاحبۀ مطبوعاتی آغار شد. همایش از سوی بعضی از مراکز علمی و دانشگاهی مورد حمایت قرار گرفته و سازمان نظام روان شناسی و مشاورۀ جمهوری اسلامی ایران، به شرکت در همایش امتیاز بازآموزی داده است. مجموعه ای از کارگاه های آموزشی نیز برگزار خواهد شد که به مرور برنامه ها از طریق وبگاه همایش به اطلاع خواهد رسید. طرح اولیه، برگزاری همایشی استانی پیرامون آسیب های اجتماعی بود که به دلیل اهمیت موضوع و عدم انجام کار منسجم در کشور، پیشنهاد برگزاری همایشی مداوم به صورت دو سالانه ارائه و مورد موافقت سازمان بهزیستی کشور قرار گرفت.

موفقیت فقط با تلاش، تلاش مداوم و سخت

 13 آبان 1389 هامیلتون هولت ،  از نویسندگان و مربیان سرشناس آمریکایی است. در زمانی که ریاست یکی از کالج های آمریکایی به نام رولینز را در اوایل قرن بیستم برعهده داشت، سنت آموزش و پرورش آزمایشی را بنیان گذاشت و با ابداع روش کنفرانس، و نشستن اساتید و دانشجویان دور یک میز،  به دانشجویان اجازه  داد سخنان اساتید را نقد کنند. به هر صورت، جملۀ تأمل برانگیز زیر از اوست: هیچ چیز باارزشی به سادگی به دست نمی آید. (نباید فکر کنید) با نیم بند کار کردن (سرسری عمل کردن) و کمی تلاش، به کمی از نتیجه خواهید رسید! تلاش کم (و سرسری عمل کردن) هیچ نتیجه ای را به وجود نمی آورد. کار ، کار مداوم و کار سخت ، تنها راهی است که  در نهایت کامیابی و موفقیت را  موجب می شود. پس سخت کار کنیم و عجله نداشته باشیم، در سایۀ کار سخت آیندۀ روشن پیش روی ماست. البته این توصیه خیلی هم جدید نیست، یمان نرود که خداوند در آیۀ 39 سورۀ نجم می فرماید: براي انسان جز حاصل تلاش اش نيست.  

شمارۀ جدید مجله اخلاق در علوم و فناوری

 12 آبان 1389 شمارۀ جدید مجلۀ اخلاق در علوم فناوری (شماره های 3 و 4 سال 88) با 13 مقاله منتشر شده است. برای دسترسی به چکیده مقاله ها با این پیوند مراجعه نمایید.

کارگاه های تربیت پژوهشگران جوان استان خراسان جنوبی

 11 آبان 1389 مجموعه کارگاه های آموزشی تربیت پژوهشگران جوان را در مرکز مطالعات استان برنامه ریزی کرده ایم و ثبت نام آن از امروز به مدت حدود یک ماه شروع شده. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت فرم ثبت نام به وبگاه مرکز مطالعات استان مراجعه کنند. امیدوارم بتوانیم مجموعه کارگاه هایی را در زمینه های مرتبط با پژوهش از قبیل: اصول نگارش و اخلاق علمی؛ آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی؛ تهیۀ پیشنهادۀ پژوهش؛ منبع نویسی و ارجاع درون متن؛ و اصول نگارش گزارش پژوهش (مقاله، پایان نامه و گزارش) را با همکاری اساتید صاحب نظر اجرا کنیم.

دومین کنفرانس دانشگاه الکترونیکی و یادگیری سازمانی

 11 آبان 1389 دانشکدۀ آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز که یکی از فعال ترین دانشگاه های مجازی ایران است، دومین کنفرانس دانشگاه الکترونیکی و یادگیری الکترونیکی سازمانی در 24 تا 26 آبان 1389 در دانشگاه شیراز برگزار می کنه. برای مشارکت به صورت مقاله در همایش خیلی دیر شده اما امیدوارم خروجی های آن به زودی در دسترس علاقه مندان آموزش و یادگیری الکترونیکی ایران قرار بگیره. چکیده مقاله های رسیده به کنفرانس در این پیوند قابل مشاهده است.

خصوصیات ایرانی ها از دیدگاه بیگانه و رسالت ما

 10 آبان 1389 مدتی قبل متن زیر رو در کتاب جامعه شناسی خودمانی دکتر نراقی (که خواندن آن را به همه توصیه می کنم) مطالعه کردم و امروز آن را یکی از دوستان از طریق رایانامه با تذکری ارسال کرده. اول تذکر رو می آورم و بعد متن را که توصیف بعضی از خصوصیات ما ایرانی ها است.  تذکری به ایرانی ها:  تحقیقات انگلیسی ها در مورد ایرانی ها زمانی جوابی غیر از این خواهد داد که هر یک از ما تصمیم بگیریم در مقابل این عادات زشت ریشه دار تاریخی مان مقاومت کنیم و هزینه اش را بپردازیم. سعی کردن برای تغییر عرف یعنی در خلاف جهت جریان رودخانه شنا کردن. آیا ما آدم های مبارزی هستیم؟  خصوصیات ایرانی ها به نقل از کتاب همه آدم های شاه: نوشته استیون کینزر انگلستان در سال 1329 گروه تحقیقاتی را تشکیل می دهد تا علت و زمینه های بحران در ایران را پیدا کند. از جمله پژوهش در مورد روانشناسی ایرانیان بوده، که یک دیپلمات انگلیسی بعد ازتحقیق اینگونه ایرانیان را توصیف می کند: “ ریا کاری بدون دستپاچگی، اعتقاد به قضا و قدر، اهمیت ندادن به زجر کشیدن … ایرانیان عادی تو خالی و بی اخلاق و همیشه مشتاق قول دادن در قبال کارهایی اند که قادر