پست‌ها

نمایش پست‌ها از فوریه, ۲۰۱۱

فیلتر شدن گذر عمر

22 بهمن 1389 دیروز، اول وقت، یکی از دانشجویان سابق ام از طریق ایمیل این خبر رو برام فرستاد: فیلتر شدن گذر عمر!! و بعد سیلی از سایر ایمیل های دانشجویان که چه خبر شده؟!! اول تعجب کردم چون شب قبلش سری به وبلاگ زده بودم و مشکلی نداشت. مطلب خاصی که به کسی بربخورد هم که نمی نویسم! چرا فیلتر؟ مگر چه خبری در راه است؟؟ کمی کنکاش کردم دیدم به طور خاص وبلاگ ام فیلتر نشده، کل وبلاگ هایی که از بلاگر، ورد پرس و ... استفاه می کنند، یک جا فیلتر شده است. همین طور کیلویی!! بعضی ها به انتخاب نام گذر عمر ایراد گرفته بودند. می گفتند به وبلاگ آموزشی استاد دانشگاه نمی خورد! اما این نام برای این بود که نشان دهم که گذر عمر یک استاد دانشگاه چگونه است: مطالعه، آموزش و تدریس، پاسخ به سؤالات، راهنمایی دانشجویان، پژوهش و نگارش، و در کنار همۀ این ها دغدغه پیشرفت کشور. هر جا سؤالی برای خودم پیش می آمد که جواب آن در وب نبود یا در موضوعی مورد سؤال قرار می گرفتم، وقتی را اختصاص و مطلبی را در گذر عمر می نوشتم.ولی مثل اینکه بعضی ها این شیوۀ کار را برای اساتید نمی پسندند. مدتی قبل یکی از دوستان از راه دور پیغام داد برای چه

مدل راش Rasch Model

16 بهمن 1389 در پژوهشی که توسط یکی از دانشجویان انجام و در حال نگارش مقالۀ آن هستیم، قصد مقایسه داده ها با پژوهشی مشابه که در ترکیه و آمریکا انجام شده را داریم. بر اساس دستورالعمل مقاله های چاپ شده در این زمینه به مقیاسی تحت عنوان «مقیاس راش» برخورد کردم. مدل راش، از مدل های روان سنجی است که توسط ریاضی دان دانمارکی در دهۀ 50 مطرح ولی بعداً توسط رایت و استون توسعه و در تحلیل های روان سنجی به کار رفت. از مدل راش برای گزارش ویژگی های سؤالات تستی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب روانسنجی دکتر هومن صفحه 129 به بعد، یا مقاله مدلهای نظريه سؤال -پاسخ، مدلهای راش و اگر انگلیسی تان خوب است به ت وضیح این روش در سایت ویکی پیدیا مراجعه کنید. در ضمن هر چند محاسبۀ دستی این مدل امکان پذیر است اما برای سهولت محاسبه به نرم افزار Winsteps نیاز خواهید داشت.

سخت گیری اساتید و برخورد دانشجو

16 بهمن 1389 ایمیل زیر را یکی از دانشجویان سابق فرستاده. علت بازتاب آن در اینجا تأکید بر این نکته است که سخت گیری ها و، گاهی، اوقات تلخی های اساتید برای بسیاری از دانشجویان در طی دورۀ تحصیل شان ناگوار است، اما مطمئناً اگر دانشجو اهل باشد و تشنۀ کسب دانش و پیشرفت، این موارد را به دل و جان می خرد و از آن بیشترین استفاده را می کند. دانشجویی که این ایمیل را زده در اکثر دروس نمرۀ بالایی از واحدهایی که با من گذرانده، نگرفته است و حتی در یک درس نمرۀ قبولی را نیز اخذ نکرد و مجبور به تجدید درس شد. اصولاً معتقدم نمره (حداقل در بعضی از موارد) نمی تواند ملاکی بر اهل فن بودن دانشجو باشد. این دانشجو را می توانم از معدود دانشجویانی بدانم که به معنای واقعی کلمه، متفکر بود، و از چندان جدیت و هدفمندی در زندگی برخوردار، که در پایان دوره از بهترین دانشجویان، و هم اکنون بعد از اتمام دورۀ تحصیلی اش، از همکاران علمی ام محسوب می شود. ---- با سلام و عرض ادب امشب داشتم ايميل هايي که طي اين دوساله بين من و شما رد و بدل شده بود رو مرور ميکردم. خيلي برام جالب و آموزنده بود. خاطرات دو ساله برام زنده شد. از اون