منبع نویسی وقتی نام نویسنده مشخص نیست به روش ای پی ای APA

چهارشنبه 13 8 1388

یکی از خوانندگان وبلاگ چند سؤال در ارتباط با ارجاع درون متنی پرسیده که ضمن ارجاع به مطالبی که قبلاً در ارتباط با منبع نویسی و ارجاع درون متنی نوشته ام به طور خاص به این سؤالات پاسخ می دم

سوال 1: چطور به سرمقاله ی یک مجله داخل متن رفرنس بدیم؟
پاسخ: معمولاً سرمقاله ها یا توسط سردبیر نوشته می شوند و یا اگر شخص دیگری باشد نام او در پایین سرمقاله ذکر می شود. لذا در منابع مانند یک مقاله در مجله منبع نویسی شود فقط به جای عنوان مقاله نوشته شود «سرمقاله» و بعد در داخل متن مانند مقاله های مجله به آن ارجاع داده شود یعنی با نام نویسنده و تاریخ انتشار اثر.

سؤال 2: اگر نویسنده ی سرمقاله ناشناس باشد یا با تماس با مجله اعلام گردد سرمقاله را سردبیر ننوشته و مشخص هم نیست که چه کسی نوشته؟!! (تعجب نکنید در کشورما همه چیز شدنی است از جمله اینکه سرمقاله یک نشریه را که قاعدتاً باید سردبیر بنویسد بگویند معلوم نیست کی نوشته) چطور منبع نویسی کرده و درون متن ارجاع بدیم؟
پاسخ: در این مورد اگر خواسته باشید از اصول ای پی ای پیروی کنید باید به شکل زیر عمل شود:
  • اگر منبع اصلی برای نام نویسنده واژه بی نام (anonymous) را استفاده کرده باشد شما باید به جای نام نویسنده در بخش منابع بنویسید «بی نام» و در ادامه بر اساس قالب ای پی ای منبع نویسی کنید (بسته به اینکه منبع کتاب یا مقاله یا ....). در داخل متن نیز وقتی می خواهید به این منبع ارجاع دهید باید به جای نویسنده خواهید نوشت «بی نام». به طور مثال: ........ (بی نام، 1386). خواننده وقتی خواسته باشد این منبع را پیدا کند در بخش منابع مقاله ی شما در ردیف منابعی که با «ب» شروع می شوند منبع را پیدا خواهد کرد.
  • اگر نام نویسنده ناشناس (unknown) باشد باید در بخش منابع به جای نام نویسنده نام منبع را نوشت بعد تاریخ انتشار اثر را و بعد اطلاعات مربوط به منبع. در داخل متن نیز سه یا چهار کلمه از عنوان اثر ذکر می شود و بعد تاریخ انتشار اثر نوشته شود. به طور مثال: ......... ("بازی های فیزیکی و عملکرد"، 1385)

سؤال 3: اگه از پيشگفتار يه کتابي که نويسنده خارجي باشه ولي پيشگفتار اون رو مترجم کتاب نوشته باشه رفرنس بديم، چطور بايد داخل متن رفرنس بديم؟

پاسخ: دو کار می توانید بکنید:

  • اول اینکه در بخش منابع یک رفرنس جدید بدید و در بخش نوع منبع ذکر شود پیشگفتار فلان کتابی که ترجمه شده. به طور مثال: سیف، علی اکبر (1374). پیشگفتار. در بی. آر. هرگنهان و متیو اچ. السون، ترجمه: علی اکبر سیف. تهران: دانا. در داخل متن به راحتی می توان ارجاع داد.
  • یا اینکه در بخش منابع منبع ترجمه شده رو رفرنس بدیم و در داخل متن مشخص کنیم که مطلب ارائه شده پیشگفتار مترجم بر منبع است. به طور مثال: سیف (1384 پیشگفتار مترجم در هرگنهان و السون، 1993) معتقد است ..... در اینجا مشخص است که برای پیدا کردن منبع خواننده باید نوشته شده توسط هرگنهان و السون را که توسط سیف ترجمه شده را پیدا کرده و پیشگفتار را مطالعه کند

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!