پست‌ها

نمایش پست‌ها از مارس, ۲۰۱۰

کاش زندگی هم دنده عقب داشت!!

26 اسفند 1388 انگار همین دیروز بود! عید سال قبل در یزد، توی یک کوچۀ تنگ، روی یک در قدیمی، نوشته ای با خط نه چندان خوب: ای کاش زندگی هم دنده عقب داشت! فکر می کنم باید به شیوه ای زندگی کنیم که روزی چنین حسرتی نخوریم ولی به هر صورت وقتی می بینی که عمر این چنین زود می گذرد، ناخودآگاه این موضوع به ذهنت خطور می کند. از خدا بخواهیم که توفیق دهد اگر روزی چنین آرزویی کردیم برای بیشتر کردن اعمال نیک مان، و نه خدای نکرده، جبران خطاهایمان باشد.

سال نو مبارک

26 اسفند 1388 بالاخره آخرین روز کاری سال 1388 هم به اتمام رسید. این دو روز آخر را در منزل کار کردم و فکر می کنم بازده آن بیش از کار کردن در دانشکده بود!! بسیاری از کارهای روزمره عقب مانده را انجام دادم. فردا احتمالاً عازم سفر خواهم شد و نمی دانم دسترسی به اینترنت خواهد بود یا نه. فرصت را غنیمت می شمرم و سال نو را تبریک می گویم. امیدوارم سال 1389 سال سلامتی، موفقیت و بهروزی برای همه باشد. با همين ديدگان اشك آلود، از همين روزن گشوده به دود، به پرستو، به گل، به سبزه درود ! به شكوفه، به صبحدم، به نسيم، به بهاري كه مي رسد از راه، چند روز دگر به ساز و سرود . ....... (فریدون مشیری)

چرا گذر عمر در این ماه کم به روز شده؟

24 اسفند 1388 چند نفر از دوستان به صورت حضوری و از طریق رایانامه (به مغزتان فشار نیاورید همان پست الکترونیکی، نامۀ الکترونیکی و ایمیل فرنگی ها!!!) سؤال کردند که چرا وبلاگ را کم به روز می کنم. دلیل اصلی آن کسالت دو هفتۀ قبل بود که منجر به عقب ماندن بسیاری از کارهایی شد که قولش را داده بودم. دلیل دیگری نداشت. حتماً می دانید که وبلاگ یکی از موضوعات مهم در ارتباطات امروزی است و وبلاگ ها با هدف های گوناگون از کارهای سیاسی گرفته تا آموزشی راه اندازی می شوند. هدف اصلی وبلاگ گذر عمر هم آموزشی است، هر چند مطالب دیگری که کمی با عنوان آن مرتبط است هم گاهی وارد آن می شود! جایی خواندم وبلاگ نویس ها ابتدای کار خیلی علاقمند به روز کردن وبلاگ شان هستند ولی بعد از مدتی سرد شده و نهایتاً خاموش می شوند. این را نوشتم که بگویم من هنوز در مرحلۀ اول هستم!

همایش استانی ایثار و شهادت

24 اسفند 1388 امروز اولین جلسۀ کمیتۀ علمی همایش استانی ایثار و شهادت برگزار شد. به دلایلی مسئولیت دبیری علمی همایش را قبول کرده ام. تقریباً همه ی مقاله دریافتی چیزی در حد کپی از منابع دیگر بود. لذا همه ی مقاله ها به جز یکی را که باید بررسی بیشتری بکنم، رد شدند. مهلت ارسال مقاله تا اول اردیبهشت ماه 89 تمدید شد. یکی از موضوعات پیشنهادی تهیه کتاب شناسی (تولیدات علمی) در زمینه ایثار و شهاد بود که اگر کسی (از جمله دانشجویان ارشد) تمایل به انجام کار داشته باشد می تواند اعلام آمادگی کند. این همایش قرار است در اردیبهشت سال آینده برگزار شود و اطلاعات همایش در این پیوند قابل دسترسی است.

اعتباربابی مقیاس حمایت اجتماعی کودک و نوجوان CASSS2000

24 اسفند 1388 چند ماه قبل طرحی را برای اعتباربابی مقیاس حمایت اجتماعی کودک و نوجوان CASSS2000 به دانشگاه ارائه کرده بودم. این طرح پس از تصویب در گروه در مسیر ارسال به معاونت پژوهشی دانشگاه مفقود شده بود و نهایتاً پس از ارسال مجدد در جلسۀ اسفند ماه شورای پژوهشی دانشگاه تصویب و امروز ابلاغ شده است. اعتباریابی این مقیاس را در حاشیۀ یکی از طرح های دانشجویان سخت کوش کارشناسی ارشد رشته ی روان شناسی تربیتی انجام داده ایم. علت اینکه می گویم انجام داده ایم این است که برای انجام تحقیق منتظر تصویب طرح نشدیم: مقیاس را از نویسنده ی اصلی در استرالیا دریافت و ترجمه کردیم؛ بعد از رایزنی با چند تن از همکاران و سازنده ی استرالیایی آن، مقیاس را در یک مطالعه مقدماتی اجرا و پس از اصلاحاتی در متن، اجرای اصلی را نیز انجام داده ایم. داده ها نیز ثبت شده و فقط مرحله تجزیه و تحلیل داده ها باقی مانده که امیدوارم در فروردین 89 این مرحله به اتمام برسد (ان شاء الله). ویژگی منحصر به فرد این مقیاس این است که اولاً در ایران در این زمینه مقیاس معتبری وجود ندارد و ثانیاً مقیاس از مبانی نظری و سندیت پژوهشی قابل قبولی بر

پایگاه ثبت پیشنهاده های تحقیق

20 اسفند 1388 پژوهشگاه علوم فناوری و اطلاعات ایران، یا همان ایران داک، پایگاه اطلاعاتی را راه اندازی کرده که کلیه پیشنهاده های تحقیق را دانشجویان ارشد و دکتری باید در آن ثبت کنند. در حال حاضر امکان جستجو در این پایگاه برای کاربران فراهم نشده. این اقدام بسیار ضرروی است و از دوباره کاری در کارهای علمی (و در بعضی اوقات تقلب) می تواند چلوگیری کند. اگر کلیه مراکز آموزش عالی (مانند دانشگاه آزاد) به این پایگاه متصل شوند گام بسیار مؤثری در پژوهش های دانشگاهی ایجاد خواهد شد. دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی پس از تصویب طرح شان در دانشگاه ملزم به ثبت آن در این پایگاه هستند.

نکات ضروری برای دانشجویان ارشد

20 اسفند 1388 کلیه دانشجویان ارشد (دانشگاه بیرجند) به نکات زیر توجه کنند: اول: حتماً تاریخ تصویب پیشنهاده تحقیق شان را در گروه، دانشکده و دانشگاه جایی ثبت کنند. به سیستم اداری دانشگاه اعتماد نکنند و خودشان کار را پیگیری کنند تا طرح شان پس از تصویب در گروه در دانشکده و دانشگاه حتماً مطرح و تصویب شود. موردی را سال قبل داشتیم که دانشجو آماده ی دفاع شده بود اما طرح در جلسه شورای پژوهشی دانشگاه تصویب نشده بود!! دوم: فرم های و آئین نامه های ضروری در وبگاه دانشگاه هم به صورت پی دی اف و هم ورد قابل دسترسی است. لازم است فرم ها را دریافت و جایی ذخیره نمایید. سوم: پس از تصویب طرح ها در دانشکده باید هرسه ماه فرم گزارش پیشرفت را تکمیل و بعد از امضاء استاد راهنما تحویل گروه دهند. تاریخ مبنا برای ارسال فرم، تاریخ تصویب طرح در جلسه شورای پژوهشی دانشکده است. در ضمن کتابچه ای را تحت عنوان راهنمای نگارش و پژوهش علمی در حال تهیه دارم که ان شاء الله تا هفته ی آینده به صورت پی دی اف در این پیوند می توانید دریافت کنید. در این کتابچه علاوه بر نکاتی که دانشجویان ارشد باید در چریان انجام تحقیق مد نظر قرار دهن

تقلب در تولید علم از زاویه ای دیگر

13 اسفند 1388 مطالعۀ این گزارش را که سایت تابناک به نقل از خبرگزاری فارس منتشر کرده را به همۀ اساتید و دانشجویان پیشنهاد می کنم (خصوصاً بخش نظرات که به مراتب دردناک تر از متن گزارش است). نه همۀ مطالب گفته شده، ولی متأسفانه بخش عمده ای از مطالب واقعیت هایی است که در مراکز علمی ایران رخ می دهد.

تأثیر تدریس ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی و شناختی

12 اسفند 1388 امروز جلسۀ دفاع پایان نامۀ یکی از دانشجویان رشتۀ برنامه ریزی درسی دانشگاه برگزار شد. موضوع تحقیق بررسی تأثیر ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی و شناختی دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی در درس تعلیمات اجتماعی بود. نتایج تحقیق نشان داد که در گروهی که شیوۀ تدریس ایفای نقش طی دو ماه اجرا شده، هم مهارت اجتماعی و هم (سطوح بالای) مهارت شناختی به طور کاملاً معناداری در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشته است. ملاحظاتی از سوی داوران پیرامون افزایش (غیرمعقول) داده ها در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل مطرح شد، که ظاهراً درست به نظر می رسید. از جمله این که نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت پیش آزمون و پس آزمون در سطوح بالای شناختی (تحلیل و ترکیب) در گروه آزمایش معنادار بوده ولی تقریبا هیچ تفاوتی بین پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل در این متغیر مشاهده نشده است! این سؤال مطرح شد که گروه کنترل نیز با روش سنتی، آموزش دیده اند و ارائۀ بخشی از دروس طی دو ماه به شیوۀ ایفای نقش (از دیدگاه نظری) نمی تواند چنان تأثیر مؤثری که این تحقیق نشان داده را ایجاد کند. علت این امر می تواند تأثیر اجرای آزمایش و ای

تفاوت Handbook و Textbook

11 اسفند 1388 یکی از دانشجویان قدیمی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه که هم اکنون در کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان مشغول ادامه تحصیل است، تفاوت بین دو واژه را سؤال کرده که پاسخش به این شرح است: Handbook: کتاب جیبی یا کتاب راهنما به کتابی گفته می شود که نویسنده مطالب یک موضوع را به طور مختصر وفشرده جمع آوری می کند. خواننده باید از قبل پیرامون موضوع تسلط داشته باشد و از این کتاب به عنوان یک مرجع و برای یادآوری استفاده کند. Textbook: به معنای کتاب درسی است یعنی کتابی که با هدف تدریس یک موضوع در مدرسه یا دانشگاه تألیف می شود.

استراحت اجباری و کلی کار عقب مانده

11 اسفند 1388 مدتی بود که احساس خستگی می کردم و منتظر تعطیلات سال جدید بودم تا چند روزی دست به هیچ کاری نزنم، اما استراحت اجباری (آنفولانزا) به سراغم آمد. علت تأخیر در به روز کردن وبلاگ هم همین بود و دلیل دیگری نداشت. از امروز کمی احساس بهبودی می کنم و امیدوارم از هفته ی آینده بتوانم سرکار بروم.