تأثیر تدریس ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی و شناختی

12 اسفند 1388

امروز جلسۀ دفاع پایان نامۀ یکی از دانشجویان رشتۀ برنامه ریزی درسی دانشگاه برگزار شد. موضوع تحقیق بررسی تأثیر ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی و شناختی دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی در درس تعلیمات اجتماعی بود. نتایج تحقیق نشان داد که در گروهی که شیوۀ تدریس ایفای نقش طی دو ماه اجرا شده، هم مهارت اجتماعی و هم (سطوح بالای) مهارت شناختی به طور کاملاً معناداری در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشته است.
ملاحظاتی از سوی داوران پیرامون افزایش (غیرمعقول) داده ها در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل مطرح شد، که ظاهراً درست به نظر می رسید. از جمله این که نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت پیش آزمون و پس آزمون در سطوح بالای شناختی (تحلیل و ترکیب) در گروه آزمایش معنادار بوده ولی تقریبا هیچ تفاوتی بین پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل در این متغیر مشاهده نشده است! این سؤال مطرح شد که گروه کنترل نیز با روش سنتی، آموزش دیده اند و ارائۀ بخشی از دروس طی دو ماه به شیوۀ ایفای نقش (از دیدگاه نظری) نمی تواند چنان تأثیر مؤثری که این تحقیق نشان داده را ایجاد کند. علت این امر می تواند تأثیر اجرای آزمایش و ایجاد انگیزه بیشتر در گروه آزمایش، سوگیری محقیق در نحوۀ تهیۀ نوع سؤالات پیش آزمون و یا حتی احتمال وجود مشکل در داده ها باشد.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!