تحقیق مقایسه می کند با رابطه را می سنجد

شنبه 10 اسففند 1387

یکی از اشتباهات بسیار رایج در طرح های تحقیقی که طی این چند سال با آن مواجه شده ام خلط پژوهش های مقایسه ای با همبستگی است. توضیح این که اگر طرحی را برای مقایسه ی یک یا چند متغیر بین دو یا چند گروه (به عنوان مثال مقایسه ی افسردگی دختران و پسران دانشجو) طراحی کردیم، شیوه اجرا، نمونه گیری و تجزیه و تحلیل آماری آن با زمانی که طرحی را به شیوه همبستگی برای وجود میزان رابطه بین چند متغیر (در مثال فوق افسردگی و جنسیت) طرح ریزی می کنیم متفاوت خواهد بود.
حال چرا طرح را به صورت مقایسه ای یا رابطه ای (همبستگی) انتخاب می کنیم نیاز به توضیح بیشتر دارد که جایش اینجا نیست. ولی احتمالا به زیربنای نظری محقق، هدف پژوهش، توانایی در کنترل متغیرهای مزاحم و امکانات مالی، زمانی و نیروی انسانی بر می گردد.
طرح مقایسه ای زمانی است که ما احتمالا توانایی کنترل متغیرها را داریم. لذا تعداد معمولا کمتری آزمودنی را تحت شرایط کنترل شده انتخاب کرده و متغیر مورد نظر را اندازه گیری کرده و نتایج را مقایسه می کنیم.
در طرح همبستگی ما به هر دلیل توانایی کنترل کمتری داریم لذا تعداد بیشتری آزمودنی را می گیرم و دو یا چند متغیر را اندازه گیری و با روش های همبستگی (ساده یا چند متغیری) میزان رابطه بین آن ها را اندازه گیری می کنیم.

نظرات

‏ناشناس گفت…
سلام. از دیدن وبلاگ خوب شما بسیار خرسند شدم. انشاالله مبارک و منشاء خیر و برکت بوده و مرتبا مطالب جالب و مفیدتان را شاهد باشیم. ارادتمند.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!