27 فروردین 1389 مدتی قبل از تعطیلات سال جدید یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در مورد طرح بلوکی تصادفی شده سؤال کرد. جواب این سؤال به دلایل مختلف بر خلاف رویه ای که در پاسخ به سؤالاتی که از طریق پست الکترونیکی دریافت می کنم به تعویق افتاد. دانشجویان تربیت بدنی به دلیل ماهیت رشته به طور مکرر از طرح های آزمایشی و نیمه آزمایشی استفاده می کنند وباید به طور کامل به انواع طرح های آزمایشی تسلط داشه باشند. مختصر اگر خواسته باشیم در این مورد صحبت کنیم باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که در طرح های آزمایشی پژوهشگر امکان دستکاری متغیر مستقل را دارد. به عبارت دیگر مهم ترین تفاوت طرح های آزمایشی با پژوهش های غیر آزمایشی در توانایی پژوهشگر در دستکاری متغیر مستقل و اعمال کنترل بر جریان پژوهش است. با توجه به امکان کنترل متغیرها و نوع متغیر مستقل طرح های گوناگونی را در پژوهش های آزمایشی می توان مشخص کرد. علاوه بر طرح های معروف مانند طرح یک گروهی با گروه کنترل که مفصل در کتب روش تحقیق بحث می شود، دسته ای از طرح های آزمایشی هستند که معمولاً دانشجویان در درک آن ها دچار مشکل می شوند. یکی از این طر
یکشنبه 18 اسفند 1387 متن زیر بخشی از خاطرات داستان گونه دکتر مهاجرانی است که بسیار شیرین، آموزنده و دلنشین است: .... دوباره کوزه را در آب فشردم. قل قل قل... کوزه پر آب شد و آرام و سنگین! " دیدی چه شد؟" " پر آب شد!" حاج آخوند خندید. تیغه ای از آفتاب هم بر برگ های نوک صنوبر ها افتاده بود. برگ های سبز و نقره ای که برق می زدند. گفت:" دیدی تا وقتی خالی بود چقدر سر و صدا می کرد. وقتی پر شد آرام گرفت. آدم ها هم مثل همین کوزه اند. هر که پر هیاهو تر خالی تر... وقتی پر شد آرام و سنگین می شود." ایستاده بود افق را نگاه می کرد. خواند با آواز...با صدای بلند. با خودم گفتم این صدا به خانه ما می رسد و الان چهره و چشمان پدر بزرگم غرق خنده می شود و می گوید: صدای حاج اخوند... یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد از کوزه شکسته ای دمی آبی سرد مامور کم از خودی چرا باید بود یا خدمت چون خودی چرا باید کرد
سه شنبه 3 9 1388 یکی از دانشجویان در مورد کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز سؤالی را از طریق پست الکترونیکی پرسیده که پاسخ این سؤال به شرح زیر است: در مورد میانگین هارمونیک یا همساز در صفحه 58 کتاب امار دکتر دلاور توضیح مختصری داده شده است ولی چون تقریباً در دیگر کتاب های امار در روان شناسی و علوم تربیتی و البته در صدها مقاله ای که من خوانده ام اسمی از میانگین هارمونیک به میان نیامده می توان نتیجه گرفت که این میانگین در حیطه ی روان شناسی و علوم تربیتی کاربرد خاصی ندارد یا حداقل گفت که پرکاربرد نیست. اما اگر توضیح بیشتری بخواهید محاسبه میانگین هارمونیک زمانی که میانگین نرخ ها باید انجام شود کاربرد دارد. اجازه دهید با یک مثال که از دیکشنری ویکی پدیا به عاریت گرفته ام مطلب را کامل کرده و توضیح دهم: فرض کنید یک ماشین مسافت مشخصی را با 60 کیلومتر طی کند و بعد در ادامه همان میزان مسافت را با 40 کیلومتر طی کند اگر خواسته باشیم محاسبه کنیم که با چه سرعتی باید کل مسافت را طی کند که در زمانی مشابه با حالت اول به مقصد برسد، باید میانگین هارمونیک را محاسبه کنیم که در اینجا 48 است یعنی: یعنی
نظرات