طرح پیشنهادی تحقیق یا پروپوزال 1

پنجشنبه 27 فروردین 1388

یکی از اولین گام های اجرایی پژوهش، تهیه طرح پیشنهادی تحقیق یا پروپوزال (Proposal ) است. همان طور که در نام آن مشهود است پروپوزال طرحی است که قبل از اجرای پژوهش تهیه تا بر اساس آن مراحل مختلف تحقیق از قبل مشخص شود و در صورت نیاز آمادگی و امکانات لازم برای اجرای تحقیق از قبل به وجود آید.

در مورد طرح تحقیق دو رویکرد اصلی وجود دارد:
الف) بعضی معقدند طرح پیشنهادی تحقیق مانند نقشه ی یک ساختمان است که قبل از احداث بنا باید آماده شود. به همان میزان که نقشه به طور دقیق طراحی نشود ساخت بنا هم دچار مشکل خواهد شد.

ب) دسته ی دیگر صاحب نظران معتقدند فرض اینکه ما بتوانیم از قبل در یک طرح همه ی مراحل و ریزه کاری های اجرایی تحقیق را پیش بینی و برای آن چاره اندیشی نماییم دور از واقع است. این امر خصوصاً در تحقیقات علوم رفتاری که به نوعی با انسان سروکار دارد مشهود تر است. آن ها معتقدند ضمن اینکه باید طرح پیشنهادی تحقیق را تهیه کرد اما باید مد نظر قرار داد که در جریان پژوهش ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که محقق مجبور شود تغییراتی در طرح اولیه ایجاد کند. به عبارت دیگر، طرح تحقیق وحی منزل نیست!! البته ناگفته نماند طرفتاران نظر اول معتقدند اگر محققی که طرح را تهیه می کند بر کار خود مسلط باشد و روی موضوع به خوبی کار کند باید کلیه محدودیت ها و اتفاقات ممکن در اجرای تحقیق را در طرح مطرح و رهکارهای حل آن ها را پیش بینی کند.
.

نظرات

‏سعید فرمانی گفت…
سلام
در صحبتی که امروز پیرامون موضوع پایان نامه ام با شما داشتم جمله ای را گفتید که بسیاری از ابهامات و سوالاتی که در ذهنم بود پاسخ داده شد. تا قبل از اینکه با شما صحبت داشته باشم از زاویه ای به موضوع نگاه می کردم که لاجرم روش همبستگی را برای تحقیق می طلبید. اما شما از دید علی مقایسه ای به موضوع من نگریستید و این موجب شد موضوع در نظرم شسته رفته تر شود.البته می دانم این موضوع تحقیق است که روش تحقیق را مشخص می کند، اما به نظرم گاهی آگاهی از شیوه تحقیق می تواند در تحدید و روشن تر کردن موضوع موثر باشد و ارتباط بین عنوان تحقیق و روش تحقیق می تواند دو طرفه باشد. برای من تجربه خوبی بود.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!