طرح پیشنهادی تحقیق 3

شنبه 29 فروردین 1388

طرح پیشنهادی تحقیق عموماً موارد زیر را در بر می گیرد:

- صفحه عنوان: فارسی و انگلیسی / واژه های کلیدی
- اطلاعات (شخصی و سابقه ی حرفه ای ) دانشجو (یا مجری)، استاد راهنما و مشاور (یا همکاران مجری)
- بیان مسئله: بیان مسئله باید شامل مقدمه، پیشینه ی نظری و پژوهشی موضوع، بیان کننده ی اهمیت و ضرورت تحقیق باشد و به شکلی نوشته شود که در آخرین پاراگراف مسئله یا سؤال اصلی تحقیق بیان شود. بعضی محققان به جای طرح موضوع تحقیق تحت عنوان کلی بیان مسئله، موضوع مورد مطالعه را در چندین زیر عنوان مطرح می کنند: مقدمه، بیان مسئله، پیشینه تحقیق، اهمیت و ضرورت. به نظر می رسد در طرح پیشنهادی تحقیق این تفکیک ضروری نیست. بیان مسئله باید به نحوی باشد که خواننده تمام موارد فوق را درک کند. باید به شکلی نوشته شود که در خلال خواندن بیان مسئله هم پیشینه تحقیق (اعم از نظری و پژوهشی) و هم روند تحدید مسئله تحقیق (محدود کردن مسئله از یک موضوع کلی به به یک سؤال کاملاً جزیی و مشخص) بیان شود. اگر مسئله به خوبی بیان شود، در خلا آن اهمیت و ضرورت تحقیق نیز مشخص خواهد شد. روند نگارش بیان مسئله به شکلی باشد که در پایان آن، موضوع اصلی یا مسئله ای که در تحقیق به طور مشخص بررسی خواهد شد بیان شود. بیان مسئله در یک تحقیق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به شکلی باشد که توجیه کننده ی عمل محقق باشد.
گزاره های تحقیق: شامل هدف، سؤال و فرضیه
- هدف (های) تحقیق: ممکن است تحقیق گسترده باشد و به جز یک یا چند هدف کلی، چندین هدف جزیی نیز مد نظر باشد. در این صورت بهتر است این اهداف جداگانه نوشته شوند. در نگارش هدف باید از فعل کنشی استفاده شود به طور مثال: هدف تحقیق: بررسی رابطه ی اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی.
- سؤال (های) تحقیق: برای هر هدف باید یک سؤال که به صورت جمله استفهامی (آخر آن باید علامت سؤال باشد ؟) نوشته شود. سؤال تحقیق به صورت جهت دار بیان نمی شود.
- فرضیه (های) تحقیق: یا پاسخ پیشنهادی به سؤال تحقیق است. ممکن است در بعضی از پژوهش ها (مانند پژوهش های توصیفی) بیان مسئله ضروری نباشد. فرضیه رابطه ی دو یا چند متغیر که در تحقیق بررسی می شود را بیان می کند.
متغیرهای تحقیق، مقیاس اندازه گیری و تعاریف عملیاتی آن ها (بر اساس روش تحقیق، متغیرها را مشخص کنید: مستقل، وابسته، مزاحم، کنترل یا ملاک و پیش بین و ......)
- پیش فرض ها یا ویژگی های مفروض در جامعۀ تحقیق:(چه پیش فرض هایی را شما باید قبول کنید تا بتوانید تحقیق را انجام دهید)
- روش تحقیق: (بر اساس روش هدف: کاربردی یا نظری یا تولیدی – بر اساس نحوۀ جمع آوری اطلاعات: توصیفی، همبستگی، علی مقایسه ای، آزمایشی یا ................)
- جامعه و نمونۀ تحقیق و روش نمونه برداری: (تعریف کامل جامعۀ تحقیق و میزان حجم نمونه و روشی که نمونه برداری انجام می شود)
- ابزار تحقیق: (با چه ابزاری متغیرهای سنجیده می شودو اعتبار و روایی ابزار تحیقیق)
- شیوه ی اجرا و گردآوری داده ها: (به طور کامل توضیح دهید چگونه داده ها را جمع آوری خواهید کرد)
- روش تجزیه وتحلیل داده ها: (با چه روشی داده ها را تجزیه و تحلیل خواهید کرد)
- محدودیت های احتمالی تحقیق: (چه محدودیت هایی احتمالاً در اجرای تحقیق خواهید داشت)
- جدول زمان بندی تحقیق: (جدول زمان بندی برای اجرای تحقیق از نقظۀ شروع تا تکمیل گزارش را ارائه کنید.)
- هزینه های تحقیق: (هزینه های احتمالی طرح تحقیق را مشخص کنید)
- تعریف واژه ها و اصطلاحات: ( واژه ها و اصلاحات تحقیق را با ذکر منبع بیان کنید)
- منابع: منابع فارسی، منابع انگلیسی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!