دخترها در همه ی شاخص های آموزشی پیشتازند اما؟

پنجشنبه بیست و یکم خردادماه 1388

گزارشی در مورد تغییر وضعیت آموزش عالی در بریتانیا بر اساس جنسیت منتشر شده که خواندن آن خالی از لطف نیست چون تا حدودی همین الگو در ایران نیز به چشم می خورد. تحقیقات اخیر در بریتانیا نشان داده است که دختران تقریبا در همه ی شاخص های مورد ارزیابی در آموزش عالی از پسران جلوتر هستند. دختران توانسته اند در دانشگاه های بهتر ثبت نام کنند و نمرات آن ها هم بالاتر بوده است. در رشته های ویژه مانند حقوق و پزشکی نمرات دختران به مراتب بالاتر از پسران بوده است. نرخ ثبت نام در دختران 49 درصد در مقابل فقط 38 درصد پسران نشان دهنده ی تغییر جمعیت دانشجویی به نفع دختران است. به جز دانشگاه های آکسفورد و کمبریج که تعداد پسران ثبت نام شده بیش از دختران بوده، در سایر دانشگاه های برتر بریتانیا دختران گوی سبقت را از پسران ربوده اند. هر چند در بعضی رشته های خاص مانند ریاضی و فنی هنوز آمار پسران ثبت نامی بیش از دختران است اما به طور کلی وضعیت دختران به مراتب بهتر از پسران است.

در مورد علت آن متخصصان نتوانسته اند دلیل خاصی را عرضه کنند. در بریتانیا در امتحانات پایان متوسطه از حدود دهه ی هشتاد میلادی دختران به پیشرفت بالاتری نسبت به پسران دست یافته بوده اند اما این نکته خاص بریتانیا نبوده بلکه در سراسر جهان از حدود دهه ی هشتاد دختران در شاخص های آموزشی بهتر از پسران عمل کرده اند و موضوع بیش از آنکه جنبه ملی داشته باشد، موضوعی جهانی و بین المللی است.

اما در کنار این پیشرفت گزارش دیگری نشان داده است که دختران احساس شکست بیشتری در امتحانات به نسبت پسران دارند. این امر هم می تواند توجیه کننده ی تلاش بیشتر آن ها باشد و هم اینکه اگر این ترس برطرف شود شاید فاصله ی دختران و پسران در آموزش از آنچه در حال حاضر مشاهده می شود بیشتر شود. این گزارش تأکید کرده علی رغم نمرات بهتر، هنوز دختران به دنبال رشته ها و حرفه هایی می روند که تصور قالبی در جامعه برای زنان در مورد آن وجود دارد مانند معلمی، صندوق دار، آرایشگری و .....

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!