فیلترینگ شدید و جنگ با فناوری

شنبه 28 شهریور ماه 1388

از حدود ساعت 12 بعدازظهر دیروز تا نزدیک ظهر امروز فیلترینگ شدیدی بر فضای اینترنت اعمال شد به طوری که حتی امکان باز کردن ایمیل ها هم وجود نداشت. علت آن هم حوادث روز قدس در تهران بود. به نظر می رسد بعضی فکر می کنند می توانند به جنگ فناوری، آن هم فناوری که بومی نیست و از دیگران گرفته ایم، بروند. هر چند در همه ی کشورها با جنبه های منفی فناوری مقابله می شود اما مسئولیت اصلی این مقابله به اشخاص و خانواده ها واگذار می گردد.

در کشور ما متأسفانه راه شکست خورده ای را که تقریباً برای مقابله با همه ی فناوری های جدید رفته ایم، مرتب تکرار می کنیم. حتماً شنیده اید که وقتی برای اولین بار ماشین لباس شویی وارد ایران شده بود خیلی ها شستن لباس را در آن غیر شرعی می دانسته اند. اما حالا تقریباً خانه ای نیست که این وسیله در آن وجود نداشته باشد؛ ایضاً برخورد با رادیو، تلویزیون و ویدیو و حالا با ماهواره و اینترنت. که در همه ی این موارد ابتدا تکفیر بعد برخورد فیزیکی و در نهایت عقب نشینی!! انجام شده است. خوب به خاطر می آورم در بیرجند در تشییع جنازه ی شهدای جنگ در زمان جنگ آقای بختیاری که آن زمان دادستان انقلاب بیرجند بودند و حالا وزیر دادگستری شده اند با کمال افتخار اعلام کردند که شب قبل آن در طی عملیاتی تعداد زیادی از افرادی که در خانه هایشان ویدیو داشته اند را گرفته اند و .... شاید به سال نرسید که فروش ویدیو در مغازه ها هم مجاز بود!!

نکته مهم تر دوگانگی هایی است که در مقابله وجود دارد. به طور مثال در مورد ماهواره، در تهران و شهرهای بزرگ تقریباً به راحتی می توانید دیش های ماهواره را ببینید! اما در شهر کوچکی مثل بیرجند به خانه ی مردم می روند و دیش را که به طور کامل استتار شده بر می دارند و می برند (البته این قضیه مربوط به چند ماه پیش است).

به نظر من فیلترینگ (آن هم به این گستردگی) فقط برای کسانی مانند من که می خواهند از این وسیله برای انجام امور کاری شان بهره ببرند دچار مشکل می کند. کسانی که قصد دارند از این وسیله برای مقاصد سیاسی استفاده کنند به راحتی می دانند که باید چه کاری انجام بدهند، و می دهند!

نظرات

‏ناشناس گفت…
سلام آقای دکتر .
یک سوال . اگر الان اصلاح طلب ها حاکم بودند باز هم شما این متن رو راجع به فیلترینگ می نوشتید ؟

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!