تقلب و عدم صداقت دانشگاهی

چهارشنبه اول مهر 1388

تقلب و عدم صداقت دانشگاهی از موضوعات پژوهشی است که اخیراً پیرامون آن کار می کنم. متأسفانه موضوع در ایران زیاد جدی گرفته نمی شود. چند وقت پیش (بیش تر از چند وقت! سه سال پیش) تقریباً در همان اولین ماه های بازگشت از ادامه ی تحصیل، پایان نامه ی کارشناسی ارشدی را داوری و به دلیل اشتباهات محرز در گزارش نتایج آماری و علی رغم فشار زیاد گروه و دانشگاه با برگزاری جلسه ی دفاع مخالفت کردم (یک ساعت قبل از برگزاری با تهدید به اینکه اگر جلسه برگزار شود نمره ی دانشجو دو خواهد بود!!!). آن پایان نامه یک ماه بعد و با اصلاح موارد تذکر داده شده، به خیری و خوشی دفاع شد.

البته موضوع به همینجا ختم نگردید، چون بعد از آن مقاله ای در یکی از مجلات پیدا شد که نشان می داد آن پایان نامه دقیقاً کپی کاری است که در شهر نایین اصفهان انجام شده!! خلاف آن دانشجو با مقایسه ی جداول مربوط به نتایج داده ها آشکار شد. از قرار معلوم در ابتدا دانشجوی خاطی گزارش طرح را کپی ولی اعداد و جداول را از خود به طور صوری ایجاد کرده بود. اما بعد از ایرادی که به پایان نامه اش گرفته شده، ترجیج داده بود که کل کار را در دفعه ی دوم کپی برداری کند!!! از آن بدتر اینکه متأسفانه موضوع پایان نامه در حیطه ی کتب دینی بود !!!

همان زمان وقتی موضوع تقلب و برخورد با دانشجوی خاطی مطرح شد مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه توصیه نمود که از این خطا چشم پوشی کنیم و معتقد بود با اعتراف به این خطا، گروه و اساتید هم زیر سؤال خواهند رفت. اما با مقاومتی که اعضاء گروه کردند و با این استدلال که بگذارید آبروی ما هم بریزد ولی دانشجوی خاطی تنبیه شود، تا در آینده هم گروه و هم دانشجویان دقت بیشتری داشته باشند. ذکر این نکته هم ضروری است که علی رغم پیگیری گروه عملاً اتفاق خاصی رخ نداد. هر چند دانشگاه از تحویل مدرک اصلی آن دانشجو را تحویل نداد، ولی می توان حدس زد که احتمالاً ایشان با همان مدرک فارغ التحصیلی در گوشه ای از ایران عزیز مشغول هدایت دانشجویان و برخورد با دانشجویان متقلبی هستند که در امتحانات و تکالیف صداقت ندارند!!

حال با اخباری که در مورد مدارک تقلبی بعضی از مسئولان به گوش می رسد، و از همه تأسف بار تر این خبر، (با فرض صحت) چگونه می توان به دانشجویان گفت که تقلب نکنند و صداقت داشته باشند. وقتی پدر و مادری کاری را انجام دهند چگونه می توانند فرزندانشان را از انجام آن منع کنند!! وقتی دروغ می گوییم و تقلب می کنیم، چگونه می توانیم سرمشق و الگویی برای نسل جوان باشیم!! خدا عاقبت همه ی ما را ختم به خیر کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!