تصمیمی برای تغییر سرنوشت

پنچشنبه 16 مهر 1388

ایام اعلام برندگان جوایز نوبل است. شنیدم دربین کاندیدهای بخش پزشکی یک ایرانی هم اعلام شده. تقریبا همه اسم جایزه ی نوبل را شنیده اند ولی شاید نمی دانند بانی آن آلفرد نوبل مخترع دینامیت است. داستان زیردر مورد این شخص از بعد روان شناسی خیلی آموزنده است. البته چیز جدیدی نیست همان توصیه هایی است که به طور مکرر در قرآن هم آمده فقط به دلیل اینکه ما انسان ها معمولاً در غفلت به سر می بریم و فکر می کنیم مرگ برای همسایه است و نه برای ما، فرصت بسیاری از اموری که باید به دست خودمان در زمان حیات مان انجام دهیم را از دست می دهیم. نوبل این سعادت را داشته که با یک اشتباه به خودش بیاید و به جای اینکه نامش تا قیامت مترادف دینامیت باشد، نامش مترادف معتبرترین جایزه علمی، سیاسی و فرهنگی جهان شود تا هر ساله مشوقی باشد برای هزاران پژوهشگر که در تلاش هستند دنیایی زیباتر و با مشکلات کمتر برای انسان بسازند. اما داستان:

آلفرد نوبل از جمله افراد معدودی بود که این شانس را داشت تا قبل از مردن، آگهی وفاتش را بخواند! زمانی که برادرش لودویگ فوت شد، روزنامه‌ها اشتباهاً فکر کردند که نوبل معروف (مخترع دینامیت) مرده است. آلفرد وقتی صبح روزنامه ها را می‌خواند با دیدن آگهی صفحه اول، میخکوب شد: "آلفرد نوبل، دلال مرگ و مخترع مر‌گ آور ترین سلاح بشری مرد!" آلفرد، خیلی ناراحت شد. با خود فکر کرد: آیا خوب است که من را پس از مرگ این گونه بشناسند؟ سریع وصیت نامه‌اش را آورد. جمله‌های بسیاری را خط زد و اصلاح کرد. پیشنهاد کرد ثروتش صرف جایزه‌ای برای صلح و پیشرفت‌های صلح آمیز شود. امروزه نوبل را نه به نام دینامیت، بلکه به نام مبدع جایزه صلح نوبل، جایزه‌های فیزیک و شیمی نوبل و ... می‌شناسیم. او امروز، هویت دیگری دارد. یک تصمیم، برای تغییر یک سرنوشت کافی است!

نظرات

‏ناشناس گفت…
سلام وبلاگتون برای من که تصادفی دیدمش بسیار مفید و راهگشا بود خوش به حال دانشجو هاتون.یه سوال داشتم از خدمتتون.ایا دیکشنری روانشناسی انلاین سراغ دارید به من معرفی کنید؟از لطف شما ممنونم.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز