درخواست مقاله ای که مثال شد

سه شنبه 5 آبان 1388

در کلاس های روش تحقیق و همین طور در هدایت دانشجویان ارشد بر این نکته تأکید دارم که ممکن است محدودیت هایی در دسترسی به پایگاه های برخط و مقاله ها به صورت تمام متن داشته باشیم ولی این محدودیت مانعی برای انجام پژوهش نیست. این را می گویم که دانشجویان به سادگی کمبود امکانات را بهانه نکنند. البته نمی گویم در بهشت برین هستیم! بلکه باورم این است که با تمام مشکلاتی که داریم، می توانیم با همین امکانات هم به خوبی پژوهش علمی را ساماندهی کنیم چون در حال حاضر امکانات گسترده ای را فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار ما قرار داده که به خوبی برای حل بسیاری از مشکلات می توان از ان استفاده کرد.

در چند سال گذشته وقتی از پیدا کردن مقاله ای به صورت تمام متن ناامید شده ام با نویسنده ی مسئول مقاله از طریق ایمیل ارتباط برقرار کرده و تقریبا در تمام موارد و بعضی از اوقات در کمتر از یک ساعت اصل مقاله را دریافت کرده ام. برایم جالب بود که یکی از اساتید دانشگاه اوهایو که از او درخواست مقاله کرده بودم متن ایمیلی را که دریافت کرده به عنوان مثالی برای ارتباطات رسانه ای به صورت پی دی اف دراورده و در وب سایتش گذاشته است. اگر نامه ی ارسالی را بخوانید متوجه خواهید شد این استاد نویسنده دوم مقاله بوده و چون ادرس نویسنده ی اول را پیدا نکردم از او درخواست مقاله را نمودم که برایم ارسال کرده است.

این نکته را اضافه کنم که تنها باید زمانی از این روش استفاده شود که همه ی راه های پیدا کردن مقاله را رفته باشیم و از همه مهم تر یک درخواست مشخص را ارسال کنیم. یکی از دانشجویان سخت کوش روان شناسی تربیتی مقاله ای را از یکی از اساتید صاحب نام در زمینه ی تقلب را به من نشان داد و گفت مقاله را از طریق ایمیل گرفته و توضیح داد که ایمیلی به او زدم که هر چه کار دارد بفرست (نقل به مضمون)!!! او هم جواب داده که کارهاش خیلی زیاده کدوم یکی رو می خواد و بعد هم یکی را برای نمونه فرستاده! لذا باید حساب شده تر از این روش استفاده شود. اگر حجم درخواست ها به این شکل زیاد شود ممکن است این پنجره ی امید هم بسته شده و دیگر کسی پاسخ ندهد، لذا قدری با احتیاط و فقط وقتی واقعا به یک مقاله نیاز داریم از این روش استفاده کنیم.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!