ارزشیابی از کیفیت تدریس: ارزشیبابی دانشجو، خودارزیابی استاد، انتظار استاد از ارزشیابی دانشجو

پنجشنبه 3 دی 1388

در هفته گذشته یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد ام دفاع کرد. هر چند علی رغم زحمتی که در جریان تحقیق کشیده بود نتوانست از کارش به خوبی دفاع کند و اکثر سؤالات اساتید داور را خودم پاسخ دادم، اما به نظرم جلسه از نظر آموزشی مفید بود.
موضوع تحقیق ارزشیابی از کیفیت تدریس اساتید از طریق نظرسنجی از دانشجویان بود که یکی از موضوعات بحث انگیر در آموزش عالی است. بر خلاف سایر تحقیقات در این زمینه که بیشتر بر نظر سنجی از اساتید یا دانشجویان متمرکز است در این کار سه متغیر نمرۀ خودارزیابی استاد، انتظار استاد از ارزیابی دانشجو و نمره ارزشیابی دانشجو از استاد در دو گروه اساتید با کیفیت تدریس قوی و ضعیف با هم مقایسه شدند. یکی از جالب ترین نتایج این تحقیق این بود که در سه مؤلفۀ توان علمی، رعایت مقررات آموزشی و شئون مدرسی الگوی یکسانی وجود داشت به نحوی که نمره خودارزیابی و انتظار از نمره ارزشیابی از دانشجو پایین تر از ارزشیابی دانشجو از استاد بود. اما در روش تدریس نمرۀ خودارزیابی استاد و انتظار او از نمرۀ ارزشیابی دانشجو از نمره ای که دانشجو به استاد داده بود بالاتر بود. معنای سادۀ این یافته این است که اساتید بیش از حد به روش های تدریس خود بها می دهند و نیاز دارد در این زمینه کار جدی تری انجام شود. یافته های این تحقیق با توجه به کمی حجم نمونه باید با احتیاط تفسیر شود. امیدوارم به زودی مقاله این تحقیق را بتوانم برای چاپ در مجله ارسال کنم.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!