عوامل مؤثر در شرکت معلمان در جشنواره روش های تدریس فعال

4 دی 1388

پایان نامه ی کارشناسی ارشد یکی از دانشجویان رشته برنامه ریزی درسی را هفته گذشته داوری کردم. این دانشجو عوامل مؤثر در شرکت یا عدم شرکت معلمان مقطع متوسطه درجشنواره روش های تدریس فعال و نتایج آن را از دیدگاه معلمان و مسئولین مورد بررسی قرار داده بود.
جشنوارۀ روش های تدریس فعال در مقاطع گوناگون آموزشی همه ساله برگزار می شود اما ملاحظاتی پیرامون آن وجود دارد. یکی از معلمان می گفت تعدادی از معلمانی که در این جشنواره شرکت کرده و مقام می آورند کسانی هستند که در عمل در مدرسه ضعیف ترین تدریس را دارند، اما نظام برگزاری جشنواره طوری است که این افراد در این جشنواره شرکت کرده و امتیاز می گیرند و از معلمی که واقعاً با روش های نو در مدرسه و در عمل کار می کند حداقل از نظر پایه و گروه جلو می افتند. حتی می گفت این جشنواره خود باعث دلسرد شدن بسیاری از معلمان با کیفیت تدریس خوب می شود.
در جلسۀ دفاع پایان نامه پیرامون ضعف های جشنواره گفته شد روش های ارائه شده تصنعی بوده و اکثراً به کاربرد یک نرم افزار یا ارائۀ چند اسلاید با پاورپوینت خلاصه می شود. به نقل از معلمان شرکت کننده در تحقیق گفته شد که بعضی گفته اند در داوری ها اعمال نظر می شود!!
کار دانشجو دارای ایراداتی بود که به طور مفصل در جلسۀ دفاع بحث شد، اما به نظر من اگر او کارش را به جای اینکه هم کیفی (بر اساس مصاحبه) و هم کمی (بر اساس پرسشنامه) طراحی کرده بود و در هر دو بعد، کارش سطحی و دارای ایرادات روش شناختی بود، فقط به بررسی کیفی اما عمیق محدود می کرد، نتایج قابل ارائه تری را می توانست عرضه کند. به نظر من در کل یافتۀ قابل توجهی (که اگر این تحقیق انجام نمی شد، مشخص نبود) ارائه نشد. همان چیزهایی که در یکی/دو مقالۀ ترویجی در این زمینه قبلاً مطرح شده بود، مجدداً بیان شد.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!