روان شناسی بخوانم یا علوم تربیتی؟ دانشگاه مشهد بهتر است یا بیرجند؟

8 دی 1388

به طور معمول هر هفته به سؤالات گوناگونی که از طریق پست الکترونیکی پرسیده می شود پاسخ می دهم. سؤالات زیر را چون فکر می کنم برای بعضی ممکن است مفید باشد اینجا می آورم. البته سؤال کننده ی محترم عنوان سلام مشاور را داده که فکر نمی کنم جالیی گفته باشم که من مشاوره برخط ارائه می کنم اما به هر صورت اگر سؤال یا مشورتی خواسته شود پاسخ می دهم.

سلام خدا قوت مي خواستم بدانم بازار كار رشته علوم تربيتي و روانشناسي به تفكيك چگونه است ؟
سلام سوال یک: در حال حاضر نمی توان از قبل گفت بازار کدام یک از این دو رشته بهتر است. حتی نمی توان در مورد بازار کار رشته هایی که به ظاهر پررونق هم به نظر برسد اظهار نظر قطعی کرد. این امر از آنجا ناشی می شود که تقریبا در هر شهر یا بهتر بگویم هر بخش کوچک و بزرگی!!! در کشور و با واگذاری یک یا چند اتاق فوری تابلوی دانشگاه پیام نور بالا می رود و برای انواع اقسام رشته ها مدرک داده می شود!!! به نظر من بازار کار برای رشته ای بهتر خواهد بود که شما با علاقه آن رشته را انتخاب کنید و در طول تحصیل دانش و مهارت لازم را کسب کنید. اما از جنبه دیگر شاید اگر علاقه مند باشید و خوب درس بخوانید، روان شناسی از جهت اینکه می توانید کلینک خصوصی داشته باشید به نوعی از علوم تربیتی بهتر باشد.

ارزش مدرك دانشگاه بيرجند و دانشگاه فردوسي مشهد به تفكيك چگونه است؟
سوال دو: هر جند دانشگاه مشهد جزو دانشکده های مطرح و بسیار خوب کشور است و به طور طبیعی درس خواندن در چنین دانشگاهی از سایر دانشگاه ها از سوی بسیاری از دانشجویان یک مزیت محسوب می شود، اما از سوی دیگر به اعتقاد من تفاوتی بین نوع مدرک این دو دانشگاه و حتی فراتر بین این دو دانشگاه با دانشگاه پیام نور بخش زهان وجود ندارد!!! آنچه مهم است که شما رشته ای را با علاقه انتخاب و در طول دوره تحصیل در جایی باشید که امکانات مطالعه و تحقیق بهتر برای شما فراهم باشد. زیاد به فکر این که مدرک از کدام دانشگاه گرفته شده باشد نباشید. سعی کنید باسواد بودن و کسب مهارت هایی که مربوط به تخصص مورد نظرتان استف برای شما مهم باشد. هر چند در شرایط مساوی دانشگاه مشهد بهتر است.

حالا با عرض معذرت كه مزاحم اوقات شريفتان شدم آيا تحصيل در دانشگاه بيرجند در رشته روانشناسي عمومي كارشناسي بهتر است يا رشته علوم تربيتي دانشگاه فردوسي مشهد ؟متشكرم بسيار ممنونم سيد علي
سوال سه: از دیدگاه من که یک روان شناس هستم پاسخ سوال قطعا روان شناسی است. حتی نه در دانشگاه بیرجند بلکه در هر دانشگاه دیگری. مطمئناً اگر این سؤال را از یک متخصص تعلیم و تربیت بپرسید پاسخ متفاوتی را دریافت خواهید کرد.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!