همه چیز به همه چیز مربوط است!! روان شناسی هم به کویر شناسی!

4 دی 1388

در حاشیۀ کمیتۀ علمی همایش کویر شناسی: چالش ها و فرصت ها، که از من برای دبیر علمی همایش دعوت شده بود و به دلیل عدم سنخیت با تخصص ام، این مسئولیت را قبول نکردم و نهایتاً با اصرار پرای کمیتۀ علمی همایش دعوت شده ام، گفتم آخر روان شناسی چه ربطی دارد به کویر و کویر شناسی؟؟!! در این رابطه یکی از همکاران دانشگاهی حادثۀ جالبی را نقل کرد که همه چیز به همه چیز ربط دارد، از جمله روان شناسی به کویر شناسی و احتمالاً بیابان زدایی؟؟!!

ایشان می گفت در نیم سال قبل دانشجویی نمرۀ درس ریشه های انقلاب را نگرفته بود و مادر این دانشجو که از همکاران دانشگاهی در رشتۀ زیست شناسی در مشهد هستند، تماس می گیرند که اگر امکان دارد نمره ای ارفاق شود. همکارمان پیشنهاد می کند تا دانشجو کاری را انجام دهد تا بر اساس آن بتوان به ایشان نمره ای داده شود. بر این اساس جزوه ای به قول ایشان 200 صفحه ای شامل دوران های زمین شناسی و رده بندی حیوانات و .... که در آخرین صفحه شامل عکسی از ورود امام در بهمن 57 به ایران بوده، تحویل می گردد. همکارمان کمی گیج می شود و با مادر دانشجو تماس می گیرد که آخر این مطالب چه ربطی به ریشه های انقلاب دارد؟ و پاسخ می شنود که چه طور ربط ندارد؟ همه چیز به همه چیز مربوط است! اگر تحولات حیوانات و دوران های زمین شناسی رخ نمی داد انقلاب هم صورت نمی گرفت و امام هم نمی توانستند در بهمن 57 به ایران وارد شوند!!!! کلی خندیدیم. در ایران ما همه چیز به همه چیز مربوط می شود، خصوصاً از بد روزگار بعضی اوقات این ربط دادن ها در محیط های دانشگاهی و توسط همکار دانشگاهی انجام می شود!

این را هم بهتر است اضافه کنم که من شخصاً با شیوه ای که بعضی از همکاران برای دادن نمرۀ اضافی به دانشجو انجام می دهند، مخالفم. انجام دادن کاری خارج از چهارچوب کلاس و امتحان، به نحوی که برای همۀ دانشجویان یکسان نباشد نمی تواند مبنایی برای دادن نمره به دانشجو باشد! اگر می خواهیم به دانشجویی نمره ای را بدون رسیدن دانشجو به اهداف تعیین شدۀ درس بدهیم (که البته نباید بدهیم) چرا هم برای خود زحمت ایجاد کنیم و هم برای دانشجو!! آیا با این کارمی خواهیم کلاه شرعی درست کنیم؟ دانشجویی که از روابط اجتماعی بالایی برخوردار نیست و نمی تواند خودش یا والدینش با ما تماس بگیرند، چه می شوند؟

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!