کاهش قدرت نقد و شکاکیت مغز با افزایش میزان اعتماد به سخنران

9 ادریبهشت 1389

وبلاگ تری اندرسون ، چهرۀ آشنای آموزش و یادگیری از راه دور و مجازی، را به طور منظم مطالعه می کنم. اسم وبلاگ اش Virtual Canuck یا کانادایی مجازی است با شعار تدریس و یادگیری در جهان شبکه محور. بیشتر مطالب اش پیرامون همین موضوع است. اما امروز مطلبی را نوشته که هر چند زیاد به هدف اصلی وبلاگ اش مرتبط نیست، اما خواندنی است.

خلاصه ای از مقاله ای را که در شمارۀ جدید مجله The New Scientist استرالیا چاپ شده را نوشته است. این مقاله گزارش پژوهشی است در مورد کارکرد مغز افرادی که در جلسات شفادهندگان مذهبی (یا انرژی درمانگرها) شرکت می کنند. شاید فیلم هایی را دیده باشید که شفادهندگان پس از یک برنامۀ سخنرانی با دست کشیدن یا خواندن وردهایی، افرادی را شفا می دهند. صرف نظر از صحت یا سقم انرژی درمانی یا شفادهندگان مذهبی، نتایج تحقیق روی شرکت کنندگان در این برنامه ها جالب است. در این پژوهش نشان داده شده، بسته به اعتمادی که افراد شرکت کننده به فرد شفادهنده یا انرژی درمانگر دارند، بخش هایی از مغز آن ها که مسئول نقد کردن، هشیاری و شکاکیت است، خوب عمل نمی کند، و آن ها حرف هایی را که می شنوند، بدون تجزیه و تحلیل درست عقلانی، قبول می کنند.

تری نتیجه گیری می گیرد شرکت کنندگان در نشست های علمی به میزانی که به سخنران کلیدی اعتماد می کنند، همین حالت (عدم کارکرد درست در سطح مغز) را خواهند داشت. آن ها حرف های سخنرانان اصلی را بدون دقت و نقد علمی می پذیرند!!! اگر خواستید در مورد مقاله بیشتر بخواهنید می توانید سری به این پیوند بزنید.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!