ضریب تتا و فیلترینگ لغت نامه دهخدا

26 مرداد 1389

مدتی شده به دلیل گرفتاری کاری زیاد، فرصت نوشتن مطلب در وبلاگ را پیدا نمی کنم. البته هر وقت مطلبی به ذهنم می رسد عنوان اش را در جایی به صورت پیش نویس می نویسم تا تکمیل کنم، اما دریغ از وقت! ولی خوشحال ام که بعضی از دانشجویان علاقه مند این کار را می کنند. امشب دو مطلب از آن پیش نویس ها را در وبلاگ یکی از دانشجویان خلاق کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند، که هدایت پایان نامه اش را نیز بر عهده دارم، خواندم. بی مناسبت نیست که به این بهانه، هم با وبلاگ او (تعلیم و تربیت: نسخه قدیم و نسخه جدید) آشنا شویم و هم اشاره ای به آن دو مطلب شود.

- یکی از سایت هایی که در جریان نگارش به طور متعدد از ان استفاده می کردم، سایت لغت نامه ی دهخدا بود. این سایت مدتی است که فیلتر شده و با چه عنوان خوبی در وبلاگ تعلیم و تربیت به آن اعتراض شده. واقعاً به کدامین گناه!! برای چه! البته دسترسی ما به این سایت علمی و مفید قطع نشده! فقط  چون ما خیلی وقت داریم!!! کمی زحمت ما را زیادتر کرده اند!! عده ای که احتمالاً صلاح ما را از خودمان بیشتر می دانند، اینکه دانشجویی یا نویسنده ای بخواهد از صحت نگارش واژه ای یا معنای اصطلاحی مطمئن شود، باید حتماً از فیلتر شکن استفاده کند!!!

- مورد بعدی، ضریب اعتبار تتا بود که همان طور که در وبلاگ تعلیم و تربیت نوشته شده، به نوعی اصلاحیه ای به ضریب معروف آلفای کرنباخ برای محاسبه ی همسانی درونی است. ففط دو مطلب را اضافه کنم: اول اینکه، برای کسانی که انگلیسی شان خوب است، خواندن این مقاله را توصیه می کنم (خصوصاً از فرمول 16 ام به بعد که چند خطی در مورد این ضریب توضیح داده است). و دوم اینکه، در طی سال گذشته برای چندمین بار در جریان گرفتن مقاله ی  تمام متن این ضریب، که از طریق پایگاه های اطلاعاتی در دسترس نبود، با تعهد حرفه ای کسانی که ما شاید آن ها را قبول نداشته باشیم مواجه شدیم. مبتکر این ضریب پروفسور دیوید آرمور است که برای اولین بار  در سال 1974 در فصلی از یک کتاب :
Armor, D. J. (1974). Theta reliability and factor scaling. In H.> L. Costner> (Ed.), sociological methodology, pp. 17-50.
  این ضریب را پیشنهاد کرده. چون دسترسی به این مقاله در فهم ضریب مهم بود، با ایشان مکاتبه کردیم و به فاصله ی تقریبا کمتر از یک روز فایل تمام متن مقاله را که به 36 سال قبل باز می گردد را برای ما ارسال کرد. لذا اگر کسی علاقه مند بود در مورد این ضریب بیشتر بداند، می تواند این مقاله را از طریق ایمیل از اینجانب یا اقای فرمانی درخواست کند.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!