چهارشنبه 13 8 1388 یکی از خوانندگان وبلاگ چند سؤال در ارتباط با ارجاع درون متنی پرسیده که ضمن ارجاع به مطالبی که قبلاً در ارتباط با منبع نویسی و ارجاع درون متنی نوشته ام به طور خاص به این سؤالات پاسخ می دم سوال 1: چطور به سرمقاله ی یک مجله داخل متن رفرنس بدیم؟ پاسخ: معمولاً سرمقاله ها یا توسط سردبیر نوشته می شوند و یا اگر شخص دیگری باشد نام او در پایین سرمقاله ذکر می شود. لذا در منابع مانند یک مقاله در مجله منبع نویسی شود فقط به جای عنوان مقاله نوشته شود «سرمقاله» و بعد در داخل متن مانند مقاله های مجله به آن ارجاع داده شود یعنی با نام نویسنده و تاریخ انتشار اثر. سؤال 2: اگر نویسنده ی سرمقاله ناشناس باشد یا با تماس با مجله اعلام گردد سرمقاله را سردبیر ننوشته و مشخص هم نیست که چه کسی نوشته؟!! (تعجب نکنید در کشورما همه چیز شدنی است از جمله اینکه سرمقاله یک نشریه را که قاعدتاً باید سردبیر بنویسد بگویند معلوم نیست کی نوشته) چطور منبع نویسی کرده و درون متن ارجاع بدیم؟ پاسخ: در این مورد اگر خواسته باشید از اصول ای پی ای پیروی کنید باید به شکل زیر عمل شود: اگر منبع اصلی برای نام نویسنده وا...
یکشنبه 18 اسفند 1387 متن زیر بخشی از خاطرات داستان گونه دکتر مهاجرانی است که بسیار شیرین، آموزنده و دلنشین است: .... دوباره کوزه را در آب فشردم. قل قل قل... کوزه پر آب شد و آرام و سنگین! " دیدی چه شد؟" " پر آب شد!" حاج آخوند خندید. تیغه ای از آفتاب هم بر برگ های نوک صنوبر ها افتاده بود. برگ های سبز و نقره ای که برق می زدند. گفت:" دیدی تا وقتی خالی بود چقدر سر و صدا می کرد. وقتی پر شد آرام گرفت. آدم ها هم مثل همین کوزه اند. هر که پر هیاهو تر خالی تر... وقتی پر شد آرام و سنگین می شود." ایستاده بود افق را نگاه می کرد. خواند با آواز...با صدای بلند. با خودم گفتم این صدا به خانه ما می رسد و الان چهره و چشمان پدر بزرگم غرق خنده می شود و می گوید: صدای حاج اخوند... یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد از کوزه شکسته ای دمی آبی سرد مامور کم از خودی چرا باید بود یا خدمت چون خودی چرا باید کرد
27 فروردین 1389 مدتی قبل از تعطیلات سال جدید یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در مورد طرح بلوکی تصادفی شده سؤال کرد. جواب این سؤال به دلایل مختلف بر خلاف رویه ای که در پاسخ به سؤالاتی که از طریق پست الکترونیکی دریافت می کنم به تعویق افتاد. دانشجویان تربیت بدنی به دلیل ماهیت رشته به طور مکرر از طرح های آزمایشی و نیمه آزمایشی استفاده می کنند وباید به طور کامل به انواع طرح های آزمایشی تسلط داشه باشند. مختصر اگر خواسته باشیم در این مورد صحبت کنیم باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که در طرح های آزمایشی پژوهشگر امکان دستکاری متغیر مستقل را دارد. به عبارت دیگر مهم ترین تفاوت طرح های آزمایشی با پژوهش های غیر آزمایشی در توانایی پژوهشگر در دستکاری متغیر مستقل و اعمال کنترل بر جریان پژوهش است. با توجه به امکان کنترل متغیرها و نوع متغیر مستقل طرح های گوناگونی را در پژوهش های آزمایشی می توان مشخص کرد. علاوه بر طرح های معروف مانند طرح یک گروهی با گروه کنترل که مفصل در کتب روش تحقیق بحث می شود، دسته ای از طرح های آزمایشی هستند که معمولاً دانشجویان در درک آن ها دچار مشکل می شوند. یکی از این طر...