چند نکته در فیش نویسی

3 شهریور 1389
سوالات زیر را یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد که در حال مرور پیشینه ی تحقیق است پرسیده شده که شاید مورد سؤال سایر دانشجویان باشد:
س: در رابطه با فیش نویسی مقالات چند سوال داشتم. آیا مطالبی که در اکثر مقالات تکرار شده مثل " نقشه ی مفهومی توسط نواک ابداع شده است" ویا ویژگی های رویکرد سازنده گرایی نیاز به ارجاع دارد؟
پ: حداقل به یک بار  ارجاع نیاز دارد اما لازم نیست هر مقاله ای را که فیش برداری می کنید، وقتی با مطلبی تکراری مواجه می شوید، مجدد خلاصه و فیش نویسی شود. البته می توانید  در کنار فبش قبلی نام این منبع را هم ذکر کنید.

س: به نظر شما می توانیم برای تسریع در فیش نویسی، اکثر مطالب  را به صورت نقل قول مستقیم (همراه با منبع نویسی) بنویسیم و در آینده برای استفاده در متن پایان نامه به شکل دیگری از آن ها استفاده کنیم؟
پ: اشکالی ندارد اما توجه داشته باشید که اصل در نگارش علمی، رعایت اخلاق علمی است، یعنی کاری که از کس دیگری است را به نام خودتان ننویسید. در ضمن گاهی لازم نیست کل مطلب را رونویسی کنید شما ممکن است چند صفحه را بخوانید و ان را در یکی، پاراگراف خلاصه کنید. اصل فیش برداری هم به همین منظور است 

 

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!