اخلاق حرفه ای: تفاوت ما و دیگران

دو شنبه 15 شهریور 1389

قبلاً به کرات نوشته بودم که درخواست های همکاری حرفه ای از کتاب گرفته تا مقاله و مقیاس توسط بسیاری از پژوهشگران غیرایرانی (که بعضی از آن ها در نوع خود در زمینۀ پژوهشی شان از سرآمدان محسوب می شوند) با چه گشاده دستی و سرعتی پاسخ می گیرد. ولی متاسفانه در کشورمان، و توسط ما که دایۀ خیلی از ارزش ها و اخلاقیات رو داریم در بسیاری از موارد درخواست ها یا بی پاسخ است و یا بعضاً با پاسخ های عجیبی مواجه می شود. به طور مثال، سال گذشته نحوه نمره گذاری ازمونی را برای یکی از دانشجویان ارشد تربیت بدنی از استادی در دانشگاه رم درخواست کردم. ایشان در کمتر از یک روز پاسخ داد که باید برای کتابی رو از کتابخانه ی دانشگاه امانت بگیره و اسکن کنه و بفرسته. این کار در کمتر از یک هفته انجام شد!! از این نمونه ها بسیار است. تقریباً در 4 سال گذشته هیچ درخواستی برای گرفتن مقاله، ازمون و ... بدون پاسخ نمانده. اما وضعیت ایران: اخیراً با یکی از دوستان در مورد موضوعی کار می کنیم و ایشان از قرار معلوم درخواست پرسشنامه ای رو کرده ولی پاسخی رو که گرفته مورد انتظارش نبوده. 

From: .........@yahoo.com> 
View Contact
To: khamesan ahmad ; ......@yahoo.com>
توسعه علمی یا بازیابی کتاب!!
با سلام، ایمیلی که برایتان فوروارد می کنم پاسخ یک نفر از دانشجویان دکترای مدیریت دانشگاه ..... است که اخیرا در موضوع سازمان یاددهنده کار کرده است. بنده برای کمک به یکی از دانشجویان بیرجند درخواست ارسال پرسشنامه از ایشان کرده بودم که با جواب نامتعارف ایشان مواجه شدم. قضاوت در این خصوص را به خودتان واگذار می کنم اما ذکر نکات زیر را خالی از لطف نمی دانم
1-به نظر شما منطقی است یک نفر از پایان نامه کتاب تالیف کند اما پرسشنامه تحقیق را کلا از کامپیوتر حذف کند
2-فکرش را بکنید ما در عرصه علمی دنیا هیچ کاره ایم و کمتر از یک درصد تولید علم را هم نداریم. پرسشنامه ایشان نیز برگرفته از کارهای آقای تاچی می باشد یعنی نهایت کاری که انجام داده اند ترجمه و اجرای پرسشنامه بوده است اما در این حداقل هم حاضر به کمک به یکدیگر نیستیم. این هم نوع جدید زکات علم است
3-.پیشنهاد می کنم تا کتاب ایشان از کامپیوتر انتشارات حذف نشده است در صورت لزوم تهیه گردد

اما پاسخی که عکس العمل فوق را برانگیخته (اسامی و نام کتاب رو حذف کردم)
----- 

From: .................@yahoo.com>
Subject: book
To: ............@yahoo.com
Date: Sunday, September 5, 2010, 12:32 PM
hello I have removed my questionnaire from my system but you can find it in central library
of ....... university.You can also use ................These books can also help you: leadership engine. the cycle of leadership

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!