دفاع اولین دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند

 28 شهریور 1389
امروز  جلسه ی دفاع اولین دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند برگزار شد. آقای محمد اصغر امیری از پایان نامه ی خود تحت عنوان «قوانين شرافت علمي (Honor Codes) نظام آموزش عالي: مقايسۀ تطبيقي دانشگاه هاي منتخب بريتانيا، آمريكا و ايران» دفاع نمود. 
موضوع انتخاب شده از موضوعات بسیار مهمی است که در جوامع علمی ایران کمتر به آن توجه شده و از محورهای مورد علاقه ی پژوهشی ام می باشد. سال گذشته که حوادثی از عدم صداقت علمی (که البته کمی هم رنگ سیاسی به خود گرفت) مطرح شد، پاسخ هایی که در توجیه ارائه گردید این موضوع را روشن ساخت که اشتباهات صورت گرفته، نه شاید به دلیل عدم صداقت، بلکه به دلیل عدم اطلاع از موارد نقض کنندۀ صداقت و کمال دانشگاهی بوده است. به همین دلیل وقتی دانشجوی مذکور برای انتخاب موضوع در اوایل تابستان 88 مراجعه کرد، موضوع را به او پیشنهاد کردم. سرگشت قبول با اکراه موضوع را خودش در وبلاگ اش شرح داده. امروز صبح جلسۀ دفاع را با همین متن شروع کردم تا یادآور شوم می شود موضوعی  را که ابتدا به نظر ساده و کم اهیمت بوده و با بی علاقگی شروع شده را می توان به کاری تبدیل کرد که برای جامعه ی علمی ایران مفید باشد. و اینکه وقتی می گوییم برای انتخاب موضوع به صاحب نظران مراجعه شود، موضوع ارائه شده، می تواند به پژوهشی ارزشمند تبدیل شود (البته این امر تا حدود زیادی به خود دانشجو نیز بر می گردد).
در جریان یک سال پژوهش در ارتباط با قوانین شرافت علمی، با توجه به عدم پژوهش ها و منابع مکتوب در این زمینه به زبان فارسی، تعداد زیادی از منابع انگلیسی  (البته با ضعف زبان دانشجو) مطالعه و داده های پژوهش اصلی استخراج گردید. در خلال این پژوهش،  دو مقاله  ترجمه شد که اولین آن در مجله مطالعات علوم تربیتی به چاپ رسیده و مقاله ی دوم (تقلب در آموزش الکترونیکی) در حال ویراستاری است. با کمک دانشجوی فوق دو پروژه ی دانشجویان کارشناسی را به سمت موضوع تقلب هدایت کردم، که اولین مورد (شیوع تقلب در دانشگاه بیرجند)  به شکل مقاله به مجله اخلاق در علوم و فناوری ارسال شده و در حال داوری است، و داده های پژوهش دوم (رابطه تقلب با باورهای مذهبی) در حال تجزیه و تحلیل است. از پژوهش تطبیقی پایان نامه، نیز دو مقاله  استخراج شده که یکی برای مجله آموزش عالی ایران، و دومی برای مجله اخلاق در علوم و فناوری ارسال کرده ایم. در مجموع می توان گفت کار در خور توجهی در سطح کارشناسی ارشد انجام گرفت. هر چند معتقد به نمرۀ کامل برای او بودم اما در مجموع با نظر داوران نمرۀ 19/5 به او داده شد. البته نمی دانم در سطح کارشناسی ارشد چه کار بیشتری باید انجام شود، که نمرۀ کامل بگیرد! 
چکیدۀ پایان نامه اش را نیز جهت استفاده در در مطلب جداگانه ای ارائه می کنم. ان شاء الله هر وقت مقاله های ذکر شده  چاپ شود نیز اطلاع رسانی خواهم کرد. 

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!