الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی : نقش اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و ابعاد درگیری تحصیلی در دانشجویان

 5 مهر 1389
امروز هم روز بسیار پرکاری است. سه جلسۀ دفاع دیگر از دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، که هدایت پایان نامه های شان به عهده ی من بود، برگزار شده و خواهد شد. امروز صبح خانم رمضانی از پایان نامه اش تحت عنوان«الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی : نقش اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و ابعاد درگیری تحصیلی در دانشجویان» دفاع کرد. در موضوع تقلب تحصیلی کار پژوهشی زیادی انجام  نشده، و همان طور که قبلاً نوشتم، کارهای صورت گرفته نیز بیشتر توسط همکاران دانشکده های پزشکی انجام و منتشر شده. پژوهش خانم رمضانی به نوعی می تواند اولین کار جدی در زمینۀ متغیرهای مرتبط با تقلب تحصیلی باشد. در کنار پژوهش اصلی، پرسشنامۀ خودکارامدی برای یادگیری زیمرمن نیز برای اولین بار در ایران  ترجمه و اعتبایابی شده است. پیشنهادات پژوهشی متعددی از این پژوهش استخراج شده که در مقاله مستخرج از تز منتشر خواهد شد.

مقدمه: تقلب تحصیلی یکی از موضوعات چالش انگیز در محیط های آموزشی است.که موجب مخدوش شدن اعتبار نتایج آزمون ها می شود. لذا با توجه با افزایش روزافزون پدیدۀ تقلب دربین دانشجویان و همچنین کمبود تحقیقات انجام شده در کشور ما هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و ابعاد درگیری تحصیلی با تقلب تحصیلی دانشجویان می باشد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (رگرسیون) بوده و جامعهْ آماری، کليهْ ‌دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 89- 1388 (3600نفر) بوده اند حجم نمونه 300 نفر (236 دختر و 64 پسر) بوده که به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس خودكارآمدي براي يادگيري (SELF، زيمرمن و كيتسانتاس، 2005)، اهداف پيشرفت (ميدلتن و ميگلي، 1997) و درگیری شناختی و ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران، 1991) و خرده مقیاس های تلاش (دوپیرات و مارین، 2005) بود. داده های پژوهش به روش رگرسیون چندگانه به طور همزمان تحلیل شدند. 
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که اهداف تبحری، اهداف رویکرد-عملکرد، خودکارآمدی برای آزمون، خودکارآمدی برای نوشتن و راهبرد فراشناختی پیش بینی کنندۀ معناداری برای تقلب بودند. اهداف اجتناب-عملکرد، خودکارآمدی برای یادداشت برداری، خودکارآمدی برای خواندن، خودکارآمدی برای مطالعه کردن و راهبردهای شناختی پیش بینی کنندۀ معناداری برای تقلب نبودند.  

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!