رابطه بین حمایتِ اجتماعیِ ادراک شده، سبک های هویتی و نگرش نسبت به دین در دانش آموزان مقطع متوسطه

 6 مهر 1389
دومین جلسۀ دفاع بعدازظهر دیروز مربوط به پژوهش آقای سعید فرمانی بود که از پایان نامه اش تحت عنوان «رابطه ین حمایتِ اجتماعیِ ادراک شده، سبک های هویتی و نگرش نسبت به دین در دانش موزان مقطع متوسطه » دفاع کرد. یکی از فعالیت های عمدۀ محقق در این پژوهش ارائۀ دقیق مقیاس نگرش به دین بود که توسط بارت و همکاران و بر اساس مدل نظری وولف در این ارتباط تهیه شده است. این پرسشنامه وقت زیادی از محقق را برای ترجمه ی دقیق و اعتباریابی مقیاس گرفت. مکاتبات زیادی با بارت را برای درک بهتر از سؤالات مقیاس انجام دادیم و نهایتاً ارتباط حمایت اجتماعی و سبک های هویت بر شیوۀ نگرش به دین مورد بررسی قرار گرفت. چکیدۀ پژوهش به شرح زیر است:

پژوهش حاضر با هدف پیش ینی نگرش نسبت به دین از طریق سبک های هویتی و حمایت اجتماعی ادراک شده انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع رگرسیون چندگانه بود. برای اجرای پژوهش، 320  نفر از دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر بیرجند به روش نمونه گیری خوشه های چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه های شیوه دینداری (PCBS)، سبک هویت (ISI-6G) و حمایت اجتماعی (CASSS2000) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که برای پیش بینی شیوۀ دینداری آگاهانه، حمایت اجتماعی ادراک شده بهترین پیش بین و برای پیش بینی بی دینی سطحی و بنیادگرایی، سبک هویت بهترین پیش بین است. همچنین نتایج نشان داد که هیچ کدام از متغیرهای سبک هویت و حمایت اجتماعی ادراک شده قادر به پیش بینی نسبی گرایی نبودند. 

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز