ارجاع یک تعریف از چند منبع

 25 شهریور 1389
سؤال: اگر خواسته باشم تعریفی از یک نظریه پرداز مهم مانند بندورا را در نوشتۀ خودم نقل کنم و به منبع اصلی دسترسی نداشته باشم اما این تعریف را چند محقق (مثلاً الف، ب و ج) در مقاله هاشون  تعریف کرده باشند آیا لازمه که برای تأکید بیشتر، تعریف بندورا رو به نقل از اون چند نفر بیان کیم یا نیازی نیست؟اگه مجاز به این کار باشیم، فرمت APA ارجاع درون متنی در این مورد چطوریه؟ مثلاً درسته به این صورت ارجاع بدیم: "بندورا (1977 به نقل از الف، 2010؛ ب، 2008 و ج، 2009) خودکارامدی معلم را....." ؟ 
پاسخ: هیچ لزومی به ارائۀ چند منبع نیست. هر چند بهترین حالت این است که شما منبع اصلی بندورا را پیدا کنید و تعریف را از همان منبع مطالعه و در متن خودتان بنویسید، اما اگر به هر دلیل، منبع اصلی در اختیارتان نبود و خواسته باشید از منبع دست دوم استفاده کنید، لزومی ندارد برای یک تعریف چند منبع ذکر شود، فقط یکی از منابعی که فکر می کنید معتبرتر است را انتخاب و به نقل از آن تعریف را در متن خود بنویسید.
یک نکته که باید یادآوری شود این است که در بیان پیشینۀ پژوهش گاهی اوقات چندین نفر در مورد یک موضوع پژوهش نموده یا نظریه پردازی کرده اند، در چنین مواردی وقتی در مورد موضوع بحث می کنیم برای نشان دادن اهمیت مطلب گاهی اوقات لازم است به چندین منبع ارجاع داده شود. به طور مثال، در پژوهش های متعدد ارتباط ساختار کلاس با تعلل ورزی نشان داده شده است (به طور مثال، ......؛  ...... ؛ و .......).  

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!