تأثیر آموزش مهارت های وسعت بخشي بهتفکر با تأکید بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت حل مسئله و بهزيستى ذهني
6 مهر 1389
دو جلسه ی دفاع دیگر از دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی بعدازظهر دیروز برگزار شد. در اولین جلسه خانم هاجر خباز از پایان نامه اش تحت عنوان «تأثیر آموزش مهارت های وسعت بخشي بهتفکر با تأکید بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت حل مسئله و بهزيستى ذهني» دفاع کرد. این پژوهش از معدود طرح های آزمایشی انجام شده در ورودی های این دورۀ کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند بود. روش های تفکر دبونو از روش های معروف است که کار پژوهش کمی در مورد آن انجام شده است. خلاصه ی پژوهش به شرح زیر است:
دو جلسه ی دفاع دیگر از دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی بعدازظهر دیروز برگزار شد. در اولین جلسه خانم هاجر خباز از پایان نامه اش تحت عنوان «تأثیر آموزش مهارت های وسعت بخشي بهتفکر با تأکید بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت حل مسئله و بهزيستى ذهني» دفاع کرد. این پژوهش از معدود طرح های آزمایشی انجام شده در ورودی های این دورۀ کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند بود. روش های تفکر دبونو از روش های معروف است که کار پژوهش کمی در مورد آن انجام شده است. خلاصه ی پژوهش به شرح زیر است:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش مهارتهاي وسعت بخشی بهتفكر با تأكيد بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت های حلمسئله و بهزيستي ذهني، انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهى پژوهش شامل 20 دانشجوي دختر دانشگاه بيرجند ميباشد، كه از طريق نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه های آزمايش و کنترل از نظر رشتهى تحصيلي، سال ورود بهدانشگاه و بهزیستی ذهنی، همتا شدند. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامههاى شادكامي آكسفورد (OHI) و شيوههاي حلمسأله استفاده شد. برای آزمون فرضيههاي پژوهش از آزمون تيتفاضل استفاده گرديد.
یافته ها: نتايج پژوهش نشان داد، نمرات پیش آزمون شيوههاي حلمسأله و بهزيستي ذهني گروه آزمايش به طور معنادار بالاتر از گروه کنترل بوده است.
نتیجه گیری: این نتایج نشان می دهد آموزش مهارت های وسعت بخشی به روش ادوارد دبونو می تواند به عنوان یک روش آموزشی برای افزایش مهارت های حل مسئله مورد استفاده قرار گرفته و موجب افزایش بهزیستی ذهنی گردد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهى پژوهش شامل 20 دانشجوي دختر دانشگاه بيرجند ميباشد، كه از طريق نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه های آزمايش و کنترل از نظر رشتهى تحصيلي، سال ورود بهدانشگاه و بهزیستی ذهنی، همتا شدند. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامههاى شادكامي آكسفورد (OHI) و شيوههاي حلمسأله استفاده شد. برای آزمون فرضيههاي پژوهش از آزمون تيتفاضل استفاده گرديد.
یافته ها: نتايج پژوهش نشان داد، نمرات پیش آزمون شيوههاي حلمسأله و بهزيستي ذهني گروه آزمايش به طور معنادار بالاتر از گروه کنترل بوده است.
نتیجه گیری: این نتایج نشان می دهد آموزش مهارت های وسعت بخشی به روش ادوارد دبونو می تواند به عنوان یک روش آموزشی برای افزایش مهارت های حل مسئله مورد استفاده قرار گرفته و موجب افزایش بهزیستی ذهنی گردد.