رابطۀ تعلل ورزی (اهمال کاری Procrastination) تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

 29 شهریور 1389
دومین جلسۀ دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند در امروز، مربوط به کار خانم ندا شیرزادی بود. وقتی سال گذشته ایشان برای انتخاب موضوع با من مشورت کردند توصیه کردم برای رسیدن به موضوعی که ارزش کارپژوهشی داشته باشد، به مجلات روان شناسی تربیتی معتبر مراجعه کنند. در یکی از جلسات که با ایشان مقاله ها را مرور می کردیم به واژه Procrastination برخورد کردیم. صادقانه بگویم که معادل آن را قبل از این نمی دانستم. معادل این واژه تعلل ورزی یا اهمال کاری است. پدیده ای بسیار رایج که در زمینه های مختلف از جمله تحصیلی نمود زیادی دارد. به موضوع علاقه مند شدیم و با توجه به عدم کار جدی در این زمینه درایران، خانم شیرزادی با مطالعه ی نسبتاً وسیعی که داشتند به نقش پیش بینی کنندۀ ادراک از ساختار کلاس درس از طریق باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی روی تعلل ورزی تمرکز کردند. البته تحلیل نهایی کار ایشان برای آزمون مدلی است که بعداً قرار شد بر اساس مدل معادلات ساختاری انجام شود. اما برای پژوهش ارشدشان، نقش پیش بینی کننده ای متغیرها فوق را با توجه به جنسیت مورد بررسی قرار دادند. خلاصۀ پایان نامه ایشان نیز در زیر ارائه می گردد و امیدوارم دو مقالۀ مستخرج از این پژوهش نیز به زودی در مجلات علمی به چاپ برسد.  دانشجویان علاقه مند به این موضوع می توانند برای بررسی بیشتر روی از نتایج این پژوهش استفاده نمایند. یکی از نتایج کار ایشان که شاید برخلاف تصور عموم باشد این بود که رابطۀ تعلل ورزی با معدل، مثبت است! به عبارتی، کمی تعلل ورزی موجب افزایش نمره در امتحان می شود. این موضوع و موضوعات منبعث از این پژوهش می تواند شروعی برای پژوهش های متعدد دیگری در این زمنیه باشد.
----
 
هدف: پژوهش حاضر بررسي رابطۀ ‌تعلل ورزي با ادراك از ساختار كلاس درس و تبيين نقش خودتنظيمي (باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي) و جنسیت در اين ارتباط بوده است.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. شركت كنندگان اين پژوهش، 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان پاية دوم مقطع متوسطه شهر بيرجند بوده اند كه به شيوة ‌خوشه اي انتخاب شده اند. پرسشنامه هاي تعلل-ورزي تحصيلي سولومون و راتبلوم (1984)، ادراك از ساختار كلاس درس بلك برن (1988)، و راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (1990) براي جمع آوري اطلاعات اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش با روش رگرسيون چندگانة ‌همزمان و سلسله مراتبي و تحليل واريانس چند متغيره انجام شده است.
یافته ها  و نتیجه گیری: نتايج تحليل نشان داد كه متغيرهاي جنسيت، ‌ارزشيابي تبحري، ‌باورهاي انگيزشي (اضطراب امتحان) و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي (راهبردهاي فراشناختي) پيش بيني كننده هاي معنادار تعلل ورزي هستند. نتايج هم چنين مشخص كرد كه دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه هاي ادراك از ساختار كلاس (به جز مولفة‌تكاليف انگيزشي)، ‌باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با هم تفاوت دارند. به علاوه تحليل نشان داد كه از مؤلفه هاي ادراك از ساختار كلاس درس، ‌تكاليف انگيزشي و حمايت از خودمختاري پيش بيني كنندة‌ خودتنظيمي هستند. 

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز