منابعی برای یادگیری معنادار

22 دی 1389
یادگیری معنادار (Meaningful Learning)، یکی از رویکردی های یادگیری و آموزش است که به جای تأکید بر یادگیری طوطی وار مطالب، به معنادار کردن مطالب جدید در ساخت شناختی تأکید می کند. به زبان ساده تر، با سرعت و تکرار کمتر بخوانیم، اما مطلب را درک کنیم. این نظریه از جمله نظریه های روان شناسی تربیتی است که با نام آزوبل و رویکرد شناختی در روان شناسی گره خورده است. نقشه مفهومی یا Concept Mapping، که توسط نواک به عنوان ابزاری برای بازنمایی دانش ارائه شده نیز ابتدا بر اساس این نظریه بنیان گذاشته شده است. این را گفتم که خبر دهم گروه پژوهشی یادگیری معنادار، بسیاری از منابع خود را که از مدت ها قبل جمع آوری کرده، به طور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داده است. بازدید از سایت و مطالعۀ آن (به شرط تسلط به زبان انگلیسی!!) را به علاقه مندان این موضوع و دانشجویان، توصیه می کنم.

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرح بلوکی تصادفی شده

کاربرد میانگین هارمونیک یا همساز

کوزه هر چه خالی تر پر هیاهوتر!