27 فروردین 1389 مدتی قبل از تعطیلات سال جدید یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در مورد طرح بلوکی تصادفی شده سؤال کرد. جواب این سؤال به دلایل مختلف بر خلاف رویه ای که در پاسخ به سؤالاتی که از طریق پست الکترونیکی دریافت می کنم به تعویق افتاد. دانشجویان تربیت بدنی به دلیل ماهیت رشته به طور مکرر از طرح های آزمایشی و نیمه آزمایشی استفاده می کنند وباید به طور کامل به انواع طرح های آزمایشی تسلط داشه باشند. مختصر اگر خواسته باشیم در این مورد صحبت کنیم باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که در طرح های آزمایشی پژوهشگر امکان دستکاری متغیر مستقل را دارد. به عبارت دیگر مهم ترین تفاوت طرح های آزمایشی با پژوهش های غیر آزمایشی در توانایی پژوهشگر در دستکاری متغیر مستقل و اعمال کنترل بر جریان پژوهش است. با توجه به امکان کنترل متغیرها و نوع متغیر مستقل طرح های گوناگونی را در پژوهش های آزمایشی می توان مشخص کرد. علاوه بر طرح های معروف مانند طرح یک گروهی با گروه کنترل که مفصل در کتب روش تحقیق بحث می شود، دسته ای از طرح های آزمایشی هستند که معمولاً دانشجویان در درک آن ها دچار مشکل می شوند. یکی از این طر...